Wednesday, July 6, 2011

Vitamin Dan Mineral

SAYA berusaha untuk mengamalkan pemakanan sihat untuk mengekalkan tahap kecergasan dan kesihatan, terutamanya apabila saya perlukan prestasi mental dan mental yang baik demi kerjaya, keluarga dan diri sendiri.


Namun, saya sering keletihan menjelang petang dan seringkali tidak berkesempatan untuk menyediakan hidangan malam keluarga. Apakah vitamin untuk membantu saya untuk menangani cabaran seharian?



Jawapan: Puan sebenarnya tidak sendirian. Masalah seperti ini banyak diluahkan dan dihadapi oleh ramai wanita berkerjaya hari ini. Bukanlah asing bagi ibu bekerja mengalami tekanan untuk menangani cabaran di tempat kerja dan juga tanggungjawab di rumah. Kebergantungan kepada makanan luar dan juga makanan segera dibimbangi tidak mampu membekalkan vitamin dan mineral yang cukup untuk keperluan tubuh serta untuk menangani stres dan kelesuan. Manakala pengambilan makanan proses dan segera yang tidak terkawal samada dewasa atau kanak-kanak boleh menyumbang kepada masalah seperti berat badan berlebihan dan masalah kesihatan lain seperti penyakit kardiovaskular.


Untuk mengekalkan paras tenaga yang tinggi, meningkatkan kesihatan mental dan mengelakkan kekurangan nutrien (terutamanya vitamin dan mineral), kita perlu memastikan diet adalah seimbang dan bekalan nutrien yang mencukupi. Tetapi, agak mencabar bagi kebanyakan kita untuk makan secara sihat disebabkan desakan masa dan pilihan makanan sihat yang terhad di luar. Di samping itu, pemprosesan berlebihan, penapisan dan makanan terlebih masak serta penghasilan tanaman secara besar-besaran di atas tanah yang kekurangan nutrien juga menyukarkan lagi pembekalan nutrien yang mencukupi kepada tubuh.


Bagi anda yang inginkan sedikit bantuan bagi memperbaiki keletihan ataupun memperbaiki masalah ini, pengambilan suplemen seperti formula multivitamin dengan campuran mineral boleh dijadikan pilihan. Ia menjadi pilihan ramai sebagai amalan harian terutamanya bagi individu yang risau akan kekurangan nutrien atas sebab gaya hidup yang sibuk.


Pengambilan multivitamin dan mineral adalah antara cara alternatif untuk memastikan tubuh memperolehi nutrien-nutrien penting untuk kesihatan dan kecergasan serta membolehkan tubuh membaiki kerosakan ataupun kecederaan. Kandungan seperti vitamin A, kepelbagaian vitamin B, C, E, dan mineral utama yang penting termasuk zink, zat besi, kalsium, magnesium, iodin serta selenium penting untuk keperluan tubuh seharian. Memperolehi vitamin dan nutrien yang cukup juga perlu untuk memperkuatkan daya tahan tubuh daripada jangkitan dan penyakit.


Tubuh kita perlukan vitamin-vitamin tertentu untuk fungsi tertentu. Apabila kita kekurangan salah satu atau lebih, masalah kesihatan akan timbul. Sebagai contohnya, tubuh memerlukan vitamin A untuk mengekalkan sistem imun yang sihat selain penting untuk mengekalkan mata yang sihat.


Seperti juga kecergasan fizikal, kecerdasan mental juga perlukan tenaga untuk membolehkan ia berfungsi dengan baik. Malah kedua-duanya saling berkaitan, dimana kelesuan fizikal turut menjejaskan prestasi mental. Dengan itu, vitamin dan mineral yang mencukupi akan membantu tubuh dan otak berkerja dengan baik.
Sumber Utusan

2 comments:

feyza said...

tak suka mkn sayur mcm mna tuu

tnZackJ said...

kalau tak suka makan sayur, cari lah vitamin yg ada fiber ataupun daily. awak boleh tengok diruangan mestimilik.tq

Sekalung Penghargaan