Saturday, December 3, 2011

Bukan Nak Dengki - Hangat Diperkatakan

Celcom, Maxis, Digi - Hangat
Salam,
Bukan niat hati untuk berasa dengki tetapi cuba fikirkan. Apa yang kita dapat melaluinya?
Berhubung antara satu dengan lain - berbual, bermesej, berMMS. Apa yang kita dapat?
Kepuasan, kegirangan, kesedihan....ah lupakan semua itu....

Baik kecil, besar, tua, muda, lelaki, wanita, warga tempatan, warga asing, cina, india, melayu dan dot dot dot...semua memerlukanya. Ini bukan lagi nak bermegah, bermewah tetapi dah jadi satu keperluan pula sekarang ni...Apa yang kita dapat??? Dari kemajuanya, kemeletopanya, kemantapanya, kekayaanya, kemudahanya...ah! peduli apa aku...

Lihat, apa dah jadi dengan dunia zaman sekarang ni..sehingga satu tahap, kad raya pun hampir-hampir bersawang disana-sini...Ini semua disebabkan oleh benda yang satu ni...Jangan salahkan telifon, ini adalah kemajuan teknologi yang terkini...

Yang jauh dapat di dekatkan, yang renggang dapat dirapatkan, yang putus dapat dicantumkan, malah yang miskin pun boleh jadi kaya...Apa kebenda..ko nak cakap apa lagi...dah zaman sekarang, dunia penuh teknologi...tak boleh nak cakap apa..

Cuba fikirkan. Apa yang kau semua dapat?? Insaflah, sudah sudah le kayakan orang lain...Ya, orang lain pandai mengambil peluang, cepat, pantas, bermula dari langkah pertama...mendaki semaju mungkin...kau? Masih dengan lagu lama?

...Bukan aku nak salahkan tokey kedai, pengendali rangkaian Celcom, Maxis, Digi dan sebagainya...Mereka semua ni telah mengeluarkan modal yang besar untuk kesenangan kau orang juga...tapi kau tak kan tau guna aje..tau beli aje...tau komplen aje...cukai itu, cukai ini...kau bila lagi...

Kau ingat nak bukak kedai tu senang...nak sewa kedai, ambil lesen niaga, nak bayar cukai dengan kerajaan tempatan, nak simpan stok, peralatan niaga...huhu...ingat cukup dengan dua tiga ribu...tak usah mimpi la..
Nak niaga buger kat tepi jalan pun nak modal dua ribu...kalau rupiah tak apa..ni ringgit malaysia tau tak???

Perlu ke kita ketepikan semua itu?..Tak perlu. Untuk apa kita menolak kecanggihan teknologi ini. Apa yang kau dapat kalau kau tolak semua itu...Dapat rugi ada le...kau orang tengok aje orang lain ketawa sesorang, berbual sesorang, senyum sesorang, marah sesorang sambil jari menekan sesuatu...tangan terlekup di telingga, telingga bergantung dengan wayar...boleh kau buat kalau kau tolak semua tu...tak boleh...

Aku bukan nak dengki, tapi hanya nak kongsi...orang lain buat kesenangan dengan semua itu, jadi kau orang tak nak ke ambil peluang buat kesenangan...setidak-tidaknya, gunakan untuk diri sendiri. Bukan susah mana pun. Kenapalah kau suka sangat menguntungkan orang lain...cuba kau fikirkan...kenapa tak nak untungkan diri sendiri...sekurang-kurangya GST 6% yang dikenakan tak le memudaratkan kau orang yang jadi pengguna setia ni..

Kau tengok ni, cam ner orang lain buat. Heyyyy, kalau aku le...memang tak bagi chan punya...Orang lain boleh, kenapa aku tak???

Jom, tanya dia..apa kata penaja.....Klik sini...HANGAT...

No comments:

There was an error in this gadget

Sekalung Penghargaan