Thursday, July 28, 2011

Nazar


Salam sihat sejahtera,
Dalam keheningan pagi, dengan kelat2 mata, yang lain asyik dilamun mimpi indah berjumpa bidadari. ZackJ masih menjadi penunggu setia di kebun ini. Saja, sambil menepis-nepis nyamuk disekeliling dapat jugalah idea untuk  berkongsi tentang satu firman Allah s.w.t ini. Sepanjang perjalan hidup ZackJ, kebanyakannya orang melayu lah yang suka bernazar. Jom kita fahami firman ini, semoga medapat sedikit ilmu darinya.



Firman Allah s.w.t.:


“Mereka menepati nazar dan takut akan suatu hari yang azabnya merata di mana-mana.” (QS. Al insan, 7)


“Dan apapun yang kalian nafkahkan, dan apapun yang kalian nazarkan, maka sesungguhnya Allah mengetahuinya” (QS. Al baqarah, 270).


Diriwayatkan dalam shoheh Bukhori dari Aisyah ra. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:


"Siapa yang bernazar untuk mentaati Allah maka ia wajib mentaatinya, dan barang siapa yang bernazar untuk bermaksiat kepada Allah maka ia tidak boleh bermaksiat kepadaNya (dengan melaksanakan nazarnya itu). "


Kesimpulan:


1-Menunaikan nazar adalah wajib.


2-Apabila sudah menjadi ketetapan bahawa nazar itu ibadah kepada Allah, maka memalingkannya kepada selain Allah adalah syirik.


3-Dilarang melaksanakan nazar yang maksiat.

2 comments:

Khairol Ikhwan said...

Salam,

Nazar.

Tak boleh buat main taw,,, huhu, tak reti nak cerita mcm mana, nanti aku try cari info pasal nazar ni juga,, tapi lah kan, jika tak bayar nazar ni, akan dituntut kat dunia gak (kalau tak salah)

dan biasa nya dengan izin Allah, nazar yaang kita buat ditunaikan NYA.

wallahualam.

Cara Senang Kongsi Jumlah Artikel+ Komen

Tingkatkan trafik guna Tag h2 | Mudah Sangat

Miss S.F.S said...

SFS x penah bernazar lagi, huhu

There was an error in this gadget

Sekalung Penghargaan