Monday, December 26, 2011

10 Berita Utama, Anda yang pilih.

Salam berita.
Rasanya masih belum terlewat untuk anda semua mengundi, lakukanya mengikut kehendak hati anada sesuka hati.

Sudah banyak yang dilakukan oleh rakyat Malaysia pada tahun 2011 - antaranya protes besar-besaran di Kuala Lumpur, penyebaran pita seks yang dikatakan melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan skandal Cowgate.

Tradisinya, apabila tiba bulan Disember, Malaysiakini akan menyajikan kepada pembaca kami berita terbaik dan isu-isu terburuk sepanjang tahun.

Bagaimanapun kali ini, kami menyerahkan kepada anda untuk memilih 10 berita utama pada 2011. Terdapat 21 kategori berita yang disenaraikan mengikut abjad.

Anda mengundi dengan membuat pilihan anda - '0' untuk paling rendah dan '10' yang tertinggi.

Anda juga boleh mengundi untuk Newsmaker of the Year. Pada tahun ini, terdapat tujuh calon. Mereka ialah:   
    -  Abdul Taib Mahmud, Ketua Menteri Sarawak
    - Ambiga Sreenevasan, penyelaras BERSIH 2.0
    - Penyokong BERSIH 2.0, 'Briged Kuning'
    - 'Datuk T', Shazryl Eskay Abdullah
     - Mat Sabu, timbalan presiden PAS
    -  Rosmah Mansor, 'Wanita Pertama'
     - Ubah, maskot DAP bagi pilihan raya Sarawak

Buatlah pilihan anda. Undilah sekarang!

Keputusannya akan diumumkan pada 27 Disember ini.

Tikus Kelaparan

Salam pagi,
Tikus lapar, sebarang benda yang menguit seperti ada nyawa, pasti dibahamnya. Ingat, lelaki lelakiyang berada di rumah atau di tempat awam...jika pakai kain gombang, pastikan yang kecil tu ditutup rapi...kalau tak , jadi makan tikius nanti...Jangan dipamerkan sesuka hati...


Berita sebegini bukan sekali kita dengar, tetapi dah acap kali keluar..Yang pasti, aku memang benci sangat sangat binatang yang bernama mak menti ni...




Seorang pesakit radang paru-paru atau pneumonia dipercayai mengalami pendarahan teruk sehingga maut akibat alat kelamin lelakinya putus digigit tikus di sebuah hospital kerajaan di Kolkata, di India, demikian menurut laporan sebuah media tempatan.
    
Kejadian menakutkan itu berlaku di Hospital SSKM semalam ke atas Arun Sandhukh, 53, semasa dia menerima rawatan kerana penyakitnya itu, kata akhbar Asian Age.
    
Pihak berkuasa hospital berkenaan mengakui banyak tikus berkeliaran dalam wad namun enggan mengulas lebih lanjut mengenai kejadian tersebut.
    
"Tidak seorangpun jururawat berada bersama pesakit yang mengerang kesakitan. Alat kemaluan lelakinya putus digigit tikus," kata seorang saudara kepada lelaki malang itu yang hanya dikenali sebagai Bishwanath kepada pemberita.
    
Ahli keluarga mangsa yang datang melawat menemui Arun mati berlumuran darah, kata laporan itu.
    
Kejadian malang di hospital yang tidak cukup kelengkapan dan sesak dengan pesakit di Kolkata, ibu negeri Bengala Barat itu telah menarik tumpuan media beberapa minggu kebelakangan ini.


Berita sumber disini.

Thursday, December 22, 2011

Tahniah Muhammad Nur Firdaus, Cikgu SM Dato Seri Amar Diraja Muar

Alhamdulillah, hari ni keputusan PMR sudah pun diketahui. Dua bulan lebih penantian yang ditunggu telah terjawab. Berbagai ragam dan ceritanya , gelak ketawa, sedih gembira, riang  ceria dan berbagai bagai lagi gelagat yang dapat ditonton disetiap sekolah menengah di Malaysia ni.

Bagi yang berjaya, TAHNIAH diucapkan dan bagi yang tidak itu janganlah anggap ini satu kegagalan dalam kehidupan. Tak mengapa, SPM masih ada lagi dan untuk terus hidup, masih panjang lagi perjalanan ini.

Hari ini, ZackJ tak dapat untuk meraikan kejayaan bersama anak sulung , M.N Firdaus. Kerana tuntuntan kerja, hanya isteri ZackJ yang dapat pergi ke Muar untuk mengambil keputusan PMR. Alhamdulillah, dengan adanya teknologi perhubungan yang semakin mudah sekarang di dunia ini, secara tak lagsung, dapat juga ZackJ mengetahuinya dengan cepat.

Tahniah Muhammad Nur Firdaus kerana telah tercapai hajat mu untuk memperolehi 8A, tahniah juga untuk semua cikgu Sekolah Men Dato Seri Amar Diraja Muar. Syukur kepada Allah doa telah dimakbulkan. Tak lupa juga dengan kaum keluarga dan kawan-kawan yang telah mendoakan sama untuk MN Firdaus ini.

Tahniah sekali lagi...

Friday, December 16, 2011

Jangan Baca Sahaja, Jom Bertindak

Salam  malam,
Apa kabar semua??? baik , sihat ..alhamdulilah...
Gambar dibawah ni adalah iklan dari Nuffnang...bukan nak suruh klik pun...
Saja jer gunakan gambar ni..sebab nak bagitahu, bahawa pada hari Ahad ini 18 Dec 2011 di kawasan tempat ZackJ tinggal akan mengadakan gotong royong.

Program ni diatururuskan oleh SRS tempat ZackJ dengan mendapat kerjasama dari Pejabat Kesihatan Daerah Johor Bahru.

Aktif juga SRS kumpulan ni, tahun lepas pun ada mengadakan aktiviti yang sama... semoga aman semua lah harapnya...

Untuk kali ni, kita semua dah bermesyuarat, barangsiapa yang tak keluar rumah pada hari ini untuk menyertai gotong royong, pihak jabatan akan membuat spotcheck di dalam rumah mereka. Andaikata didapati ada air bertakung dan menternak jentik-jentik, tuah rumah wajib bertanggungjawab dan denda akan dikenakan...

Jika sama-sama membuat kerja amal , insyaallah kawasan taman perumahan kita akan jadi lebih bersih dan selamat setiap masa...

Jadi, kawasan kawan kawan semua macam mana...ada tak program sebegini...

Thursday, December 15, 2011

Yang Betul Yang Tak Betul

Salam betul betul...
Fikirkan sejenak...

"Yang betul dibuat tak betul betul,
Yang tak betul dibuat betul betul..."

Hasilnya, mana yang terbaik jadinya...sebab tulah benda yang tak baik akan cepat mendapat pengaruhnya. Sebab diatas kesungguhan seseorang itu mempromosikan secara bersungguh sungguh.

Perkara yang baik, kebiasaanya hasilnya kurang memuaskan disebabkan seseorang tu melakukanya seperti melepaskan batok di tangga...ala kadar aje adanya...

Renungkan sejenak..adakah kita ni termasuk dalam kitaran yang betul atau sebaliknya???

Wednesday, December 14, 2011

Aku Dipanggil Untuk Mengadap PM

Salam PM,
Apakan daya, aku hanya rakyat biasa. Tak selalu apa yang aku buat itu betul dan tak pulak dikatakan salah.
Semalam, aku terima surat. Surat untuk mengadap PM. Rasa bangga, rasa curiga...di luar sampulnya tertulis dalam bahasa jawa "Private and Confidential" atau bahasa parsinya..." Sulit dan Persendirian".

Ini bukanlah kali pertama aku dipanggil untuk mengadap, malah selalu juga berbual bual bersamanya, bermusyuarat bersamanya, malah pernah juga bersukan bersamanya. Tetapi untuk kali ini terasa lain pula...siap dengan envlop, dan PR nya pula yang hantar by hand. Fuhhh , terasa gila aku pada ketika itu...Apa hal pula PM buat begini, biasanya dia hanya call or email sahaja kat aku. Ini yang membuatkan aku bertambah tanda tanya.

Almaklumlah, YDPA yang ke 14 baru sahaja menaiki tahta. Yang ke 13 Sultan Terangganu Sultan Mizan sudah berangkat pulang. Timbalan YDPA adalah Sultan Kelantan. Aku tahu, PM Najib baru sahaja beramah mesra dengan baginda semua, termasuk juga TDM, TAB dan juga TPM Mahyudin. Aku sendiri menyaksikan hari bersejarah pertabalan baginda.

Aduh...semalam aku juga ada bertemu dengan PM, seperti biasa berbual saja sambil tepuk tepuk meja..Tak pula dia mengatakan tentang apa apa yang penting dan sulitnya. Hari ni lain pula jadinya..Ini mesti ada perkara yang terlalu penting agaknya, sehinggakan ada masa untuk nya berfikir tentang aku...

Sambil tersenyum aku membuka sampul surat yang dikirimkan sambil berkata kepada PR nya... "U ni, semata mata nak jumpa I hanya kerana hendak menyerahkan ini aje. lain kali kalau mahu jumpa I, bawa la buah tangan seperti kek pisang ke, bawa durian ke, bawa cendol ke..baru la betul.." kata ku selamba.

Aku baca suratnya...sah seperti yang aku jangkakan dan tersenyum sendiri sambil berfikir-fikir....

" U tolong beritahu PM, esok I tak sempat nak buat, paling cepat pun 3 hari ya....Kalau U takut nak beritahu, esok I akan jumpa dia sendiri..."

Aku tahu, keesokanya PM akan sibuk dengan tetamu kehormat, jadi kemungkinan dia tiada masa untuk memikirkan aku, jadi esok boleh la aku siapkan apa yang diperlukanya...hahahaha

Kau orang semua ingat PM itu apa, hantu ke, penyamun tarbus ke, ...sekarang aku dah tak berapa nak kisah denganya lagi, tak lama lagikan nak pilihanraya...nilah masanya PM nak berbaik baik dengan rakyat jelata, bagi itu, bagi ini...huhuhu.. dia bagi aku ambil...kalau dia tak bagi, aku pun tak sudi...

Oh yer, tadi PM call aku untuk menayakan tentang surat tu....Err, inprogress sir, by 16th everything ready..

Kau orang nak tau tak, aku bersengkang mata untuk menyiapkanya dan hari ini baru sahaja 40% siap...aku hanya ada masa 1 hari sahaja lagi..mintak2 le siap...

Inilah isi kandungan suratnya...























PM ni , bukanya sebarangan...Plant Manager....bukanya Perdana Menteri...

Tuesday, December 13, 2011

YDPA ke 14, Giliran Sultan Kedah

Pelantikan Kebawah Duli Yang Maha Mulia (KDYMM) Tuanku Sultan Kedah dan KDYMM Tuanku Sultanah Kedah sebagai Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong dan Seri Paduka Baginda Permaisuri Agong ke-14 merupakan satu penghormatan bersejarah bagi kali kedua dan menjadi satu kebanggaan kepada Kerajaan Negeri dan juga rakyat.

Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri DiRaja Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak berkata, bagi memastikan keamanan, kemakmuran dan kesejahteraan negeri Kedah yang tercinta, beliau dan juga kepimpinan negeri, anggota-anggota perkhidmatan awam serta rakyat berikrar dengan penuh taat setia mencurahkan tenaga dan fikiran bagi menjamin kestabilan dan keharmonian negeri ini terus terjamin.

“Patik serta rakyat berdoa agar KDYMM Tuanku Sultan Kedah dan KDYMM Tuanku Sultanah Kedah sentiasa dilimpahi rahmat, dipanjangkan usia, sihat sejahtera serta memerintah dengan penuh kebesaran, kedaulatan dan keamanan di atas takhta singgahsana Kerajaan Persekutuan,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada majlis Istiadat Pelantikan Jemaah Pemangku Sultan di Balai Penghadapan, Istana Anak Bukit, di sini.

Menurutnya, agenda Kerajaan Negeri ialah bagi menjamin kebajikan rakyat terus didokong, hubungan baik Kerajaan Negeri dengan Kerajaan Persekutuan akan terus dijaga serta mengekalkan perpaduan antara pelbagai kaum di kalangan rakyat di negeri ini.

Menteri Besar memberitahu, pastinya, pesanan serta pandangan KDYMM Tuanku Sultan Kedah selama ini yang sentiasa memberi pandangan yang konstruktif, memberi galakan dan tunjuk ajar kepada Kerajaan Negeri bagi meningkatkan taraf hidup dan kesejahteraan rakyat sekalian serta menekankan supaya keadilan, keamanan terus ditegakkan di negeri Kedah yang dicintai, menjadi suntikan serta panduan bagi patik mengemudikan pentadbiran negeri.

“Patik sekali lagi dengan penuh hormat dan takzimnya melafazkan persembahan ucapan setinggi-tinggi tahniah kepada KDYMM Tuanku Sultan Kedah dan KDYMM Tuanku Sultanah Kedah atas pelantikan sebagai Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong dan Seri Paduka Baginda Permaisuri Agong ke-14,” tambahnya.

Sumber : Portal Kedah

Beg Tangan Birkin, Yang Termahal Telah Terjual

Birkin Paling Mahal. Dibuat dari kulit buaya

Baru-baru ini di Dallas, telah dijual beg tangan Birkin yang paling mahal, iaitu semahal US$203,150 (€151,776). Ada orang kira lebih kurang RM650,000.00 Fulamakkkk!!!!

Ko orang ada???

Siapakah pembelinya???


Akukah?

Engkaukah?

Diakah?


Aku ?.. Bukan....

Engkau?.... Mungkin...

Dia?.... Ko boleh Baca dekat sini


Saturday, December 10, 2011

Pilihanraya Kian Menghampiri Kita

Salam pilihanraya...
Sedar atau tidak, 2008 telah bertahun berlalu dan kita meghampiri 2012. Dengan ertikata lain, pilihanraya telah meghampiri kita. Tonggak demokrasi  wajib kita tunaikan. Jika awak-awak semua dah cukup hol untuk mengundi, tunaikan lah tanggungjawab itu.

Bila bila masa sahaja mula sekarang, PM boleh membubarkan parlimen atas perkenan YDPA. Jika kita perhatikan, telah ramai yang meramal tarikh pilihanraya ini, tetapi semuanya tak menjadi, so pergilah menuntut lagi, bagaimana nak menilik dengan betul...
  
Ramai pemimpin-pemimpin di luar sana sedang berteriak, dan ada juga sedang sibuk melobi supaya dijadikan calon, ada juga yang berasa jauh hati sebab dah tahu pilihanraya untuk kali ini akan digugurkan.

Maka berceritalah sang ahli politik ini tentang kemajuan yang telah dicapai, kebaikannya, bernasib baiklah dia yang menjadi YB, bla bla bla...semuanya semacam untuk memuji diri sendiri..naik lif tekan sendiri...

Segala gelagat orang di cemuh, segala usaha orang di anak tirikan, segala baik orang diperlekehkan.. seolah olah hanya dia aje yang betul...

Aku tak cerita tentang pemimpin BN ataupun PR, kekadang tu mereka ni dua kali lima aje...yang terpedaya adalah rakyat jelata...terutamanya yang jauh dipendalaman, yang tiada pendedahan, yang tiada perhubungan maya, yang tidak pernah nak membuka minda...

Tunaikanlah tanggungjawab itu, mengundilah sejujurnya, pilihlah sebaiknya demi negara kita Malaysia.

Jika kau orang semua beum lagi mendaftar, mendaftarlah sebagai penggundi, jangan biarkan diri dimamah usia baru nak daftar. Bertindaklah secara bijak, jangan sia sia kan.

Jika dah daftar, semaklah nama anda disini, pastikan semuanya betul, jangan esok bila tibanya hari mengundi, semuanya hilang atau dialih negeri....

Semak Disini

Friday, December 9, 2011

Aku Diistiharkan Sebagai Jutawan

Salam jutawan,
Selasa 6hb Dec 2011 - Hari ini dalam sejarah.

Di dalam sebuah bank yang terletak di sebuah taman yang popular, Taman Universiti Skudai yang mempunyai kepadatan penduduk yang aku rasa dah tak  tertampung lagi, dengan deretan kedai segala macam sentiasa dipenuhi orang, dengan deretan bank yang berbagai nama kadang kala sesak dilimpihai orang-oarang yeng berurusan denganya.

Dalam banyak banyak bank itu, aku memilih untuk berurusan dengan Bank Muamalat kerana disitu kurang sedikit orangnya. Disinilah terciptanya sejarah, pada hari itu, dengan secara tak sengajanya....Aku telah diistiharkan sebagai....eishhh , nak bagitahu tak ni...

Aku berurusan dengan kerani di kaunter, setelah mengisi 5 borang yang berasingan yang memerlukan tanda tangan aku secukupnya...ishhh ..gigil ni...

Tercatatnya segala butiran mengenai diriku, dengan bersinarnya mata si kerani di kaunter itu...dengan senyuman sang pengurus berbadan tegap disampingnya.....

Serahan terakhir telah ku buat, setelah aku kira berkali kali agar pasti jumlahnya...

"Cik, Tuan...ini duitnya. Minta tolong kira sekali lagi..cukup tak jumlah nya.." kata ku.

Dengan senyuman serta mata bersinar bulat...si kerani menghulurkan tangan untuk menyambut wang yang telah ku ikat-ikat dengan getah...

Zereeettttttt....zerretettttt t, zerteettttttttttt ...bunyi mesin mengira...." Cukup Encik" kata kerani itu...

"Alhamdulillah"...kata ku.

Dia pun mula mengisi segala data yang diperlukan......tetiba....

" Wow....Encik, sekarang ni encik telah jadi JUTAWAN..." dengan senyumanya...hampir terkeluar matanya...

Pelik bin ajaib...aku relex aje bila dengar ayatnya...hanya tersenyum membalas senyumanya.....

Sebenarnya, aku memang dah tahu...wang yang aku bawa tadi memang berjuta jumlahnya...tu yang kira berkali-kali tu.. siap ikat lagi....jumlahnya sebanyak 15,147,000.00

Apa yang aku cerita ni, bukannya aku nak riak dan bermegah dengan duit yang aku ada...duit tu pun bukanya aku nak simpan. Aku cuma nak kirimkan kepada orang yang sangat memerlukan. Mereka lebih berhak menerimanya.

Kerani bank itu nampak kehairanan melihat gelagat aku. 
"Siapa mereka semua ni Encik Kenapa encik nak kirimkan kepada mereka. Apa hubungan encik dengan mereka ni." Soal kerani bank itu pada ku.

Jawabku... "Insan sesama insan, itu adalah hak nya. Walau bukan saudara mara, tetapi saya telah diamanahkan untuk berbuat begitu".

Cuba kau orang bayangkan..Jika kau orang ada duit sebanyak itu, tinggal pula di Malaysia bumi tercinta ini. Apakah sumbangan kau orang terhadap anak bangsa, agama serta tanah air kita????

Bagi mereka yang aku kirimkan itu, mereka hanya boleh bertahan paling lama pun hanya untuk 5 bulan sahaja. Itu pun, jika mereka itu tak boros berbelanja sakan. Kalau boros, 2 hari pun boleh habis..

Itulah bezanya, nilai wang kita Ringgit Malaysia dengan wang jiran tetangga kita...Rp 15,147,000.00, bersamaan RM5500.00 sahaja.


Thursday, December 8, 2011

Lagi LHDN Buat Hal

Salam banyak hal...
Aku memang bengang betul dengan sistem baru ni..Apa nak jadi agaknya dengan pemerintah sekarang ni...kalau dah tau tak ada duit, janganlah nak janji yang bukan bukan pada rakyat jelata..
Tau la, sekarang ni sibuk  untuk memancing penggundi.. Kau nak pancing, pancing lah.. guna la duit sendiri..kalau tak ada duit, jangan la curi duit orang..tak guna betul la...

Kalau masih ingat atau pernah terbaca, bulan Sept 2011, aku ada mengatakan bahawa potongan PCBA untuk bulan itu sahaja melebihi RM900... Kalau belum baca boleh baca disini...klik.

Bulan Nov, aku kena lagi RM426.80..apa kejadahnya...dah lah setiap bulan potong -+ RM1++.++. Agaknya setahun berapa ribu aku kena bayar???? Memang gila orang yang buat sistem ni..

Kalau ikutkan pendapatan isirumah, sebenarnya aku ni diketegorikan sebagai orang orang yang tak perlu kena cukai..Almaklumlah, isteri tak bekerja, anak 6 orang semua dibawah 18 tahun dan semua masih bersekolah pulak tu...

Yang lepas, aku buat tuntutan pun tak berbayar lagi, ini dah potong yang lain pulak....Memang gila kerajaan yang dipimpin oleh Hj Najib sekarang ni...

Sesiapa yang bekerja keraajaan tu...mintak maaf la banyak2... kamu pun semua makan gaji, gaji kamu dibayar oleh pembayar pembayar cukai..jangan nak berlagak untuk menegakkan benang yang basah... Aku mintak maaf, hati aku memang tengah panas sekarang ni...

Umpama membela lembu dalam kondo... tak payah la menyensing lengan, menyelak kain...menghunus keris telanjang...Amanah yang telah diberi tu, tolong la dijaga dengan baik...dasar kerajaan rasuah...

Harapkan pagar, pagar makan padi...

Monday, December 5, 2011

Blog Yang Disirami Gula

Salam manis,
Semalam aku dah taruk itu Puteri Kasih, hari ni aku nak pekena pulak blog simanis..


Pada pandangan aku, blog ni sentiasa dihurungi semut. Semut hitam, semut merah, semut api... Kesian dia ni..
Semut-semut selalu datang sebab blog ni manis...blog ni telah ditumpahi gula....gula pasir, gula kelapa, gula batu, gula-gula dan paling tidak pun gula hack....ehemmm gula yang ada orang kepala botak tu...


Aku suka ke blog ni, baca entri-entri dia...bersahaja aje dan yang paling best sentiasa berselera...bab makan ler ni.....bab sedih pun ada gak...


Patut pun dia ni jadi cikgu sebab pandai berbicara.... 


Jom , kenali blog tersimbah gula ni...





Salam gula manis...

Sunday, December 4, 2011

Puteri Kasih

Salam cuti minggu,
Pagi ni aku keseorangan duduk di negeri orang - Kuala Terengganu. Tiada teman bicara, tiada lawak jenaka, tiada sorak gumpita...

Dari apa tak buat, pagi ni aku dah luangkan masa untuk megodeh blog yang selalu aku singgahi..Tetapi hari singgah dengan cara yang sangat drastik. Hampir 1 jam aku menjelajah di blog nya, yang mana aku tak pernah buat sebelum ini.

Memang best baca semua entri si Puteri Kasih ni. Pengomen setia dia pun memang ramai.
Jom sama-sama kita jelajah lagi...Jika ada sesiapa yang singgah ke blog nya, jangan lupa untuk membaca novel karangan Puteri Kasih Anak Tunggal ni.


Bestkan baca blognya. Selamat berkarya Puteri

Gelagat Mereka Ini

Salam
Jom kita tengok mereka berdua ni...sampai kesudah apa jadinya...Adakah ianya hanya gimik semata-mata..

Dia orang ni sedang berperang...Perang mulut ajer..Jangan sampai sewa pistol dari Polis sudah. Ada baca harian Metro hari ini? Kalau tak pernah baca, boleh baca disini.

Nak tengok gambar ManKereta...Ikut kata Afzal, ini lah gambarnya....Nak baca entri Afzal tentang ManKereta, boleh baca dekat sini...(dot.dot.dot)





















Yang bawah ni, gambar Afzal pulak. Tengah menangis syahdu. Dahsyat juga yer...man..man, kenapa ko dua orang ni perang ek?...ManKereta punya cerita , ada dekat sini juga. ..(dot.dot.dot)
















Aku pulak, kira promosi percuma lah pada mereka  dia orang ni....dua orang ni ..... bijak...bijak..

Kesian Adik Ipar Aku..200 Kereta Ditenggelami Air

Salam syahdu...
Kesian adik ipar aku, baru jer ambil kereta, dah ditenggelami air. Tapi syukur juga sebab beliau serta anaknya selamat. Mereka bernasib baik, hanya selang beberapa minit meninggalkan tempat pakir, air naik dengan mendadak...satu pengalaman ngeri yang pertama dihadapai selepas pulang dari oversea...


Cetak dari Malaysiakini

Kira-kira 200 buah kereta ditenggelami banjir yang melanda bandar Kajang petang tadi.

flood in kajangADUN Kajang, Lee Kim Sin berkata banjir sedalam dua hingga tiga kaki itu akibat hujan lebat selama beberapa jam petang tadi.

Banjir yang menurut Lee yang terburuk sejak 1971 telah menenggelamikan tiga perempat bandar Kajang.

Katanya, air banjir turut menenggelamkan tempat letak kereta bawah tanah di pusat membeli-belah Plaza Metro, yang dipercayai membabitkan kira-kira 20 kereta.

Keretapi Tanah Melayu Berhad turut menghentikan perkhidmatan komuter ke bandar itu.

Sementara itu, Bernama melaporkan, sembilan mangsa banjir termasuk tiga warga emas di Kajang berjaya diselamatkan apabila rumah mereka dinaiki air ekoran hujan lebat petang tadi.
    
Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohamad Sani Harul berkata mangsa berada di rumah ketika air mula menaiki rumah mereka.

flood in kajang"Kesemua mangsa kita selamatkan di kawasan perumahan di Kampung Sungai Kantan dan Jalan Kelapa di mana mereka tidak sempat melarikan diri bila banjir berlaku," katanya ketika dihubungi.
    
Beberapa kawasan di Kajang dilanda banjir kilat selepas hujan lebat kira-kira 4 petang tadi.
    
Kawasan yang terlibat ialah pekan Semenyih berhampiran jalan ke Bangi Lama, Pasar Besar Kajang, Jalan Jeluk, Sungai Kantan, Jalan Semenyih dan Jalan Kelapa.

Mohamad Sani berkata di Sungai Kantan, air naik setinggi 1.5 meter manakala di tempat lain pada paras paha.

"Bomba menerima panggilan pada pukul 3.51 petang sebelum sampai dalam masa 10 minit bersama 14 anggota termasuk pegawai dari balai Kajang dan Cheras.

"Banjir surut kira-kira dua jam kemudian. Beberapa buah kereta serta motosikal rosak akibat ditenggelami air banjir," katanya.

Saturday, December 3, 2011

Bukan Nak Dengki - Hangat Diperkatakan

Celcom, Maxis, Digi - Hangat
Salam,
Bukan niat hati untuk berasa dengki tetapi cuba fikirkan. Apa yang kita dapat melaluinya?
Berhubung antara satu dengan lain - berbual, bermesej, berMMS. Apa yang kita dapat?
Kepuasan, kegirangan, kesedihan....ah lupakan semua itu....

Baik kecil, besar, tua, muda, lelaki, wanita, warga tempatan, warga asing, cina, india, melayu dan dot dot dot...semua memerlukanya. Ini bukan lagi nak bermegah, bermewah tetapi dah jadi satu keperluan pula sekarang ni...Apa yang kita dapat??? Dari kemajuanya, kemeletopanya, kemantapanya, kekayaanya, kemudahanya...ah! peduli apa aku...

Lihat, apa dah jadi dengan dunia zaman sekarang ni..sehingga satu tahap, kad raya pun hampir-hampir bersawang disana-sini...Ini semua disebabkan oleh benda yang satu ni...Jangan salahkan telifon, ini adalah kemajuan teknologi yang terkini...

Yang jauh dapat di dekatkan, yang renggang dapat dirapatkan, yang putus dapat dicantumkan, malah yang miskin pun boleh jadi kaya...Apa kebenda..ko nak cakap apa lagi...dah zaman sekarang, dunia penuh teknologi...tak boleh nak cakap apa..

Cuba fikirkan. Apa yang kau semua dapat?? Insaflah, sudah sudah le kayakan orang lain...Ya, orang lain pandai mengambil peluang, cepat, pantas, bermula dari langkah pertama...mendaki semaju mungkin...kau? Masih dengan lagu lama?

...Bukan aku nak salahkan tokey kedai, pengendali rangkaian Celcom, Maxis, Digi dan sebagainya...Mereka semua ni telah mengeluarkan modal yang besar untuk kesenangan kau orang juga...tapi kau tak kan tau guna aje..tau beli aje...tau komplen aje...cukai itu, cukai ini...kau bila lagi...

Kau ingat nak bukak kedai tu senang...nak sewa kedai, ambil lesen niaga, nak bayar cukai dengan kerajaan tempatan, nak simpan stok, peralatan niaga...huhu...ingat cukup dengan dua tiga ribu...tak usah mimpi la..
Nak niaga buger kat tepi jalan pun nak modal dua ribu...kalau rupiah tak apa..ni ringgit malaysia tau tak???

Perlu ke kita ketepikan semua itu?..Tak perlu. Untuk apa kita menolak kecanggihan teknologi ini. Apa yang kau dapat kalau kau tolak semua itu...Dapat rugi ada le...kau orang tengok aje orang lain ketawa sesorang, berbual sesorang, senyum sesorang, marah sesorang sambil jari menekan sesuatu...tangan terlekup di telingga, telingga bergantung dengan wayar...boleh kau buat kalau kau tolak semua tu...tak boleh...

Aku bukan nak dengki, tapi hanya nak kongsi...orang lain buat kesenangan dengan semua itu, jadi kau orang tak nak ke ambil peluang buat kesenangan...setidak-tidaknya, gunakan untuk diri sendiri. Bukan susah mana pun. Kenapalah kau suka sangat menguntungkan orang lain...cuba kau fikirkan...kenapa tak nak untungkan diri sendiri...sekurang-kurangya GST 6% yang dikenakan tak le memudaratkan kau orang yang jadi pengguna setia ni..

Kau tengok ni, cam ner orang lain buat. Heyyyy, kalau aku le...memang tak bagi chan punya...Orang lain boleh, kenapa aku tak???

Jom, tanya dia..apa kata penaja.....Klik sini...HANGAT...

Uniknya Johor Selatan Malaysia

Johor Ku Sayang
Johor sebuah negeri yang agak unik di Malaysia. Uniknya pelbagai variasi. Bermula dari segi budayanya terkenal dengan kuda kepang dan ghazalnya.

Pendidikannya pula mempunyai satu sistem pendidikan yang bersepadu dan seimbang antara pendidikan umum dan agama. Mempunyai sekolah agama di waktu petang untuk anak-anak Johor.Lepasan sekolah agamanya dikatakan boleh menjadi seorang ustaz dan ustazah. Boleh dikatakan majoriti anak Johor boleh membaca Jawi dan mempunyai tulisan jawinya yang cantik. Ini semua hasil pendidikan yang diperolehi semasa sekolah rendah lagi.

Dikala ramai anak-anak Melayu di Malaysia yang menjadi buta jawi, Johor berjaya melahirkan ramai pelajar yang celik jawi.

Johor juga terkenal dengan politiknya yang unik. Istananya mempunyai pengaruh yang kuat untuk mencorakkan iklim politik Johor. UMNO diperanakkan di Istana Johor.

Jika Kelantan terkenal dengan "stronghold" PAS, Johor pula terkenal dengan "Darul UMNO". Bahkan ada mengatakan UMNO adalah "satu agama" bagi rakyat Johor sepertimana bolasepak sebagai "satu agama" di Brazil. Ini menunjukkan betapa Johor begitu erat dengan UMNOnya.

Kita juga melihat Sultan Johor mempunyai keunikkan sendiri. Bermula dari segi pakaian misalnya. Memakai baju Melayu yang berlainan warnanya dengan seluar. Negeri yang mempunyai "tentera peribadi" sendiri iaitu Timbalan Setia. Mempunyai Sultan yang membaca khutbah Jumaat, ada lesen helikopter dan keretapi.

Sejarah kemerdekaan negara juga mencatatkan hanya Sultan Johor yang tidak hadir di Stadium Merdeka ketika perisytiharan kemerdekaan 31 Ogos 1957. Adakah Baginda Sultan tidak mengiktiraf kemerdekaan negara?

Itulah uniknya Johor di sisi Malaysia. Pelik.

Dipetik dari Tok Pijat

Monday, November 28, 2011

Aktiviti Seharian Ku

Salam hari hari,
Walaupun kepenatan semalam masih terasa setelah perjalanan yang jauh berliku, hanya melelapkan mata didalam kenderaan tetapi masih kugagahkan jua untuk bertemu kesemua anak-anak angkat ku di Terengganu sejak seawal 7 pagi lagi.

Ramah mesra, berbicara, berseloka, bergembira, berbbq, bersampan kesana kemari didalam air yang dalamnya berkaki-kaki. Perasaan seronok, sedih, kesian pun ada. Seharian bersama mereka, segala rasa dapat dicurah bersama. Marah, nasihat ingat mengingati adalah perkara biasa bagi aku dan mereka.

Walau bukan permata, hanya anak-anak dewasa, walau rumpun yang sama, bahasa sedikit berbeza.
Perpancar wajah riang diriak muka, ada yang berjanji bagai syurga, kepenatan lalu hilang seketika.

28hb Nov jam 8 pagi  bergerak aku ke JB semula. Bermula rutin ku disana dengan kehidupan seharian seperti biasa. Anak dan isteri penghibur setia, sabar menanti, insyaallah ada kabar gembira.

Sunday, November 27, 2011

Jauh Perjalanan Luas Pemandangan

Salam jauh dari anak bini
Hari ini seawal 6 pagi aku dah keluar rumah untuk menunaikan tanggungjawab pada diri sendiri. Tanggungjawab pada anak istri juga serta anak diluar sana..

Jauh perjalanan ku beribu beratus batu, hampir jam 12 tgh malam baru tiba tempat yang dituju. Penat dan kekosongan perut membuatkan aku rasa letih yang teramat sangat. Walaupun begitu, hingga skrg jam 1.30am aku masih belum melelapkan mata.

Orang kata, jauh perjalanan luas pemandangan. Tapi aku tak begitu...Perjalanan bagai dilambung ombak, sekejap sayup dari pandangan, sekejap gelap tidak kelihatan.

Banyak masa, aku hanyut dibuai mimpi. Seketika sedar aku masih disitu tak berganjak dari tempat asal ku.

Memang penat perjalanan hari ni. Hampir 12 jam duduk, berasap juga rasanya. Pendek kata kalau dipecahkan telur mahu masak juga.

Dari JB ke Kuala Terengganu memang meletihkan, nasib baik ada driver upahan.  Tu yang selalu gelap tak kelihatan (tido le tu). So, tak la dapat dimanfaatkan peribahasa ini "Jauh perjalanan, luas pemandangan".

Friday, November 25, 2011

Pendayung Sampan & Professor

"Suatu hari, seorang Professor yang sedang membuat kajian tentang lautan menumpang sebuah sampan. Pendayung sampan itu seorang tua yang begitu pendiam. Professor memang mencari pendayung sampan yang pendiam agar tidak banyak bertanya ketika dia sedang membuat kajian. 

Dengan begitu tekun Professor itu membuat kajian. Diambilnya sedikit air laut dengan tabu...ng uji kemudian digoyang-goyang. 

Selepas itu dia menulis sesuatu di dalam buku. Berjam-jam lamanya Professor itu membuat kajian dengan tekun sekali. Pendayung sampan itu mendongak ke langit.Berdasarkan pengalamannya dia berkata di dalam hati, "Hmm. Hari nak hujan." 

"OK, semua sudah siap, mari kita balik ke darat" kata Professor itu. Pendayung sampan itu akur dan mula memusingkan sampannya ke arah 
pantai. Hanya dalam perjalanan pulang itu barulah Professor itu menegur pendayung sampan. 

"Kamu dah lama kerja mendayung sampan?" Tanya Professor itu. 

"Hampir seumur hidup saya." Jawab pendayung sampan itu dengan ringkas. 

"Seumur hidup kamu?" Tanya Professor itu lagi. 

"Ya". 

"Jadi kamu tak tahu perkara-perkara lain selain dari mendayung sampan?" Tanya Professor itu. 

Pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepalanya. Masih tidak berpuas hati, Professor itu bertanya lagi, "Kamu tahu geografi?" Pendayung sampan itu menggelengkan kepala. 

"Kalau macam ni, kamu dah kehilangan 25 peratus dari usia kamu." Kata Professor itu lagi, "Kamu tahu biologi?" Pendayung sampan itu menggelengkan kepala. "Kasihan. Kamu dah kehilangan 50 peratus usia kamu. Kamu tahu fizik?" Professor itu masih lagi bertanya. 
Seperti tadi, pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepala. "Kalau begini, kasihan, kamu sudah kehilangan 75 peratus dari usia kamu. Malang sungguh nasib kamu, semuanya tak tahu.Seluruh usia kamu dihabiskan sebagai pendayung sampan." Kata Professor itu dengan nada mengejek dan angkuh. Pendayung sampan itu hanya berdiam diri. 

Selang beberapa minit kemudian, tiba-tiba hujan turun. Tiba-tiba saja datang ombak besar. Sampan itu dilambung ombak besar dan terbalik. Professor dan pendayung sampan terpelanting. Sempat pula pendayung sampan itu bertanya, "Kamu tahu berenang?" Professor itu menggelengkan kepala. "Kalau macam ini, kamu dah kehilangan 100 peratus nyawa kamu." Kata pendayung sampan itu sambil berenang menuju ke pantai. 


Moral of the story
Dalam hidup ini IQ yang tinggi belum tentu boleh menjamin kehidupan. Tak guna kita pandai dan tahu banyak perkara jika tak tahu perkara-perkara penting dalam hidup. Adakalanya orang yang kita sangka cerdik sungguh itu rupanya lebih berjaya dari kita. Dia mungkin cerdik sungguh dalam bidang yang tidak kena mengena dengan kerjayanya, tetapi "MASTER" dalam bidang yang diceburi..so be humble in everything we do.
Nota:
Cerita ini, Zackj ambil dari email yang zackJ terima.
Bila google, sebenarnya ramai yang telah publishkan cerita ni dalam blog masing-masing.
So, terima kasih kepada pemunya cerita ini.

Thursday, November 24, 2011

Sukan Sea 2011 - Pencapaian Kedua Terbaik Di Luar KL

Sukan SEA XXVI boleh disimpulkan sebagai aksi kedua terbaik kontinjen negara di luar Kuala Lumpur selepas di Korat 2007, apabila berjaya meraih 59 emas, 50 perak dan 82 gangsa.

Lebih membanggakan kita berjaya mempertahankan 'ibu emas' acara bola sepak selepas menewaskan Indonesia dalam perlawanan akhir menerusi penentuan sepakan penalti 4-3.

Bagaimanapun, acara yang menyumbangkan emas terbanyak di temasya ke-26 ini ialah akuatik melalui pecahan acara renang berirama lima emas, terjun tujuh emas, renang lima emas dan renang terbuka dua emas, keseluruhan 19 emas.

Menurut Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Zolkples Embong, aksi atlet negara pada saingan Sukan SEA kali ini boleh dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu cemerlang, sederhana dan gagal.

"Akuatik boleh diklasifikasikan sebagai acara cemerlang, jika kita dapat menurunkan perenang harapan, Daniel Bego kita mungkin boleh menambah empat atau lima pingat emas lagi. Atlet renang terbuka, Heidi Gan juga berada pada prestasi terbaik selepas meraih dua emas walaupun diletakkan sasaran satu emas," katanya.

Jelasnya, atlet renang lain juga banyak menunjukkan peningkatan misalnya Kevin Yeap dan Christina Loh selepas masing-masing meraih satu emas.

Selain bola sepak dan akuatik acara yang diklasifikasikan sebagai cemerlang ialah karate selepas meraih empat emas walaupun hanya mensasarkan tiga emas, tatkala isu pengadilan sukan subjektif hangat diperkatakan.

"Wusyu juga menunjukkan kemampuan pada tahap terbaik dengan meraih tiga emas tatkala tuan rumah berjaya membolot enam emas, sesuatu yang di luar jangkaan kerana mereka bukan kuasa besar dalam sukan ini," katanya.

Sementara itu, acara yang tidak beraksi cemerlang diklasifikasikan sebagai gagal termasuk gimnastik, pelayaran, sepak takraw, tinju dan taekwando.

"Gimnastik kita menyasarkan dua pingat emas namun hanya membawa pulang dua perak walaupun kita telah membuat persediaan di China selama dua bulan, begitu juga sukan pelayaran walaupun memenangi pingat perak di Sukan Asia tetapi gagal menyerlah di sini.

"Sepak takraw pula harus dilakukan sesuatu mungkin untuk mencari bakat baru, manakala dalam tinju pula kita tidak boleh mengatasi sistem pemarkahan kecuali dengan hanya memenangi pertarungan melalui knock-out," katanya. - Utusan

Sos Tiram Enak Dimakan

Salam sos tiram,
Beberapa hari yang lepas ZackJ ada buat entri tentang sos cili dari kedai 1 Malaysia - Yang mana satu pilihan kalbu.
Hari ni aku ceduk pulak dari Malaysiakini. 

Kementerian Kesihatan arah sos tiram 1M'sia ditarik

Kementerian Kesihatan hari ini mengarahkan semua sos tiram jenama Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) ditarik balik kerana didapati melanggar Akta Peraturan-peraturan Makanan 1985.

"Kami telah maklumkan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, yang mempunyai kuasa untuk mengeluarkan produk itu dari pasaran.

liow tiong lai pc on kr1m products 231111 01“Produk itu mesti ditarik balik segera,” kata menterinya Datuk Seri Liow Tiong Lai kepada wartawan pada sidang akhbar di lobi parlimen hari ini.

Jelasnya, ujian makmal oleh Jabatan Kesihatan, kementerian itu mendapati sos tiram 1Malaysia yang dijual di kedai-kedai KR1M di seluruh negara, mencatatkan kandungan protein yang rendah daripada keperluan yang disyaratkan oleh undang-undang.

Sos tiram itu adalah satu daripada tujuh barangan yang didakwa oleh ahli parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua, mencabuli  Akta Peraturan-peraturan Makanan 1985.

Pua sebelum ini berkata pada label sos tiram keluaran Lee Kum Kee dan Tesco menyatakan bahan bahan yang digunakan adalah dari ekstrak tiram. Bagaiamapun, katanya, sos jenama 1Malaysia pula menyatakan ia diperbuat daripada  perisa tiram. [Baca berita penuh]

Sementara itu, Bernama melaporkan Liow berkata, Kementerian Kesihatan mendapati susu rumusan tumbesaran bayi yang dijual di Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) tidak berbahaya untuk kesihatan.
   
Katanya, hasil analisis menunjukkan kandungan vitamin A dalam produk susu itu ialah 3240 I.U (unit antarabangsa) bagi setiap 100gram dan ia tidak melebihi had sebenar iaitu 5,000 I.U bagi kuantiti yang sama.
   
"Pihak kilang yang mengeluarkan produk itu juga didapati melaksanakan sistem jaminan keselamatan makanan dan mempunyai sijil ISO 9001:2008," katanya dalam sidang media di bangunan Parlimen hari ini.
   
Sehubungan itu, beliau menafikan dakwaan setiausaha publisiti kebangsaan DAP Tony Pua yang menyatakan produk susu itu mengandungi lapan kali lebih banyak vitaman A daripada had dibenarkan.
   
Liow berkata Tony telah mengelirukan rakyat dengan mengemukakan peraturan kandungan susu rumusan tumbesaran itu dengan peraturan susu rumusan bayi.

Beliau berkata peraturan kandungan susu rumusan bayi menetapkan had maksimum vitaman A yang dibenarkan ialah 500 I.U.
   
Sementara itu, Liow berkata pemeriksaan terhadap produk KR1M lain seperti krimer pekat manis, krimer sejat, teh, bihun dan bes miniman buah-buahan Blackucurrent didapati tidak berbahaya dan mematuhi Peraturan-Peraturan Makanan 1985.

Tuesday, November 22, 2011

RM250 Juta Untuk Penternak Lembu Kondo

Salam jutawan,
Bagaimana rasanya jika kawan-kawan semua dijadikan seorang jutawan segera? Pasti, jika mental tak kuat, boleh jadi gila dibuatnya. Almaklumlah, rasanya ramai diantara kita yang belum pernah melihat atau memegang duit sebanyak itu. Untuk satu juta pun agaknya belum pasti.
Jangan kata orang lain, aku sendiri pun paling banyak dah tengok sebanyak RM500 ribu aje. Lebih dari tu belum lagi.

Tetapi bagi orang-orang yang berkecimpung dengan perniagaan ataupun politik murahan, setakat dua tiga juta tu perkara biasa aje.

Walaupun isu yang aku nak bawa ni agak lapuk sedikit, namun ianya tak lekang dek panas.
Jika kau orang prihatin tentang isu-isu yang hangat tika ini, RM250 juta itu umpama RM250 ringgit aje. nak beli apa pun berkira-kira.

Telah tersebar luas, seorang senator mendapat RM250 juta untuk menjalankan pernternakan lembu fidlot. tak kira di warong, di jalanan, di tempat awam malah diperingkat tertingggi parlimen pun kecoh dibuatnya.

Yang pasti, orang yang menerimanya sebelum ini, entah telingga lembu pun tak pernah nak pegang, tetiba dianugerahkan duit sebanyak itu. RM250 juta bukaan sedikit nilainya. Kalau ditanya tuan punya badan, munkin rupa taik lembu pun dia tak kenal agaknya. Itu jangan ditanya baka lembu, silap-silap haribulan kambing beor pun dikatakan lembu. Almaklum, kambing beor ni kalau kat kampung aku memang besar gila. Biasanya diorang ni jadikan kambing baka untuk mengawan dengan kambing-kambing betina yang gersang.

Kalau difikirkan secara logiknya, setiap daerah dalam negara kita ni ada pejabat haiwan, pertanian dan berbagai lagi untuk membantu orang kampung yang menternak secara kecil-kecilan. Kenapa aku kata kecil-kecilan? Ialah, jika besar-besaran dah tentu keperluan daging seluruh Malaysia dapat ditampung. Ia tak?

Kalau dikira parlimen Malaysia, seluruh negara termasuk Sabah dan Serawak baru ada 222 kerusi. Itu keseluruhan, jika ditolak dengan pati pembangkang, kerajaan BN ada 140 kerusi.

Tak akan lah jabatan haiwan ni buta atau penganugerah ni yang tak perihatin tentang keperluan penternak-penternak yang sedia ada?

Jika kita kira dengan sifir yang biasa, RM250 juta boleh diagihkan kepada 250 orang dengan seorang boleh memiliki RM1 juta peruntukan. Bermakna 250 penternak yang betul-betul telah menjalankan ternakan lembu atau kambing ini mendapat peruntukan atau suntikan modal yang sewajarnya. Sepatutnya kerajaan boleh berbangga dengan benda ini kerana dapat membantu seluruh parlimen Malaysia dengan bantuan jabatan haiwan.

Jika nak buat diskriminasi pun, tolaklah kerusi parlimen yang dipegang oleh PR sebanyak 82 kerusi. Bermakna 140 kerusi parlimen milik kerajaan ada penternak bertaraf jutawan yang mempunyai modal. Jika ini yang dilakukan, setiap parlimen pegangan BN akan memperolehi sekurang-kurangnya RM2 juta. Tak cukupkah lagi???

Dengan cara ini, jika diambil kira 85% sahaja yang berjaya, 119 penternak lembu boleh dibanggakan oleh kerajaan yang sedang memerintah. Barulah boleh disokong slogan rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.

RM250 juta diberikan yang sehingga kini, pulangan pun belum pasti, apatah lagi bayaran balik. Senang lenang orang yang memperolehinya, dukacitalah rakyat pembayar cukai setiap tahun. Duit rakyat habis hanya untuk seorang seorang penternak terpilih. Silap haribulan, pengusahanya nak ke ladang pun mesti disediakan bunga mangar, kompang dan karpet merah.

Fikir-fikirkan lah, dimana silapnya.
Adakah lembu itu duduk dalam kondo??

Cuti Umum Lagi, Wah Mewahnya. Awal Muharam

Salam cuti umum,
Wah! mewahnya rakyat dalam negara Malaysia ni, dalam satu tahun ada 15 hari cuti umum yang telah diwartakan tak termasuk cuti-cuti istimewa seperti menang bola pada perlawanan Piala Suzuki, Badminton Thomas Cup dan macam-macam lagi lah.

Untuk kali ini, rakyat Johor diberi cuti umum sempena Hari Keputraan Sultan Ibrahim, Daulat Tuanku.

Ni minggu depan cuti lagi sempena menyambut Awal Muharam 27/11/2011. Kiranya bulan November aje ada 3 hari public holiday untuk rakyat Johor. Fuhh!, sihat badan,serronok duduk di Malaysia ni, banyak cuti.

Bila baca tentang cuti ni, rakyat memang suka terutama yang makan gaji, yang kerja sendiri tu, pandai-pandai la yer cam ner nak ambil cuti. Ingat, kerja sendiri, cuti tak ada gaji. jangan sampai miss soru sudah..

Biasanya, pada  hari terakhir setiap tahun, sebelum magrib ramailah orang ke masjid untuk membaca doa akhir tahun dan juga membaca doa awal tahun selepas magrib. Persoalanya, adakah ini amalan wajib, sunat, harus atau sengaja diada-adakan?

Kalau nak tahu, bolehlah baca diblog ini Mencari Kebenaran Hakiki

Untungnya kita duduk di Malaysia, banyak peristiwa dapat disambut bersama dengan adanya cuti umum.

Untuk pengetahun, Kerajaan Vietnam memberi rakyatnya cuti umum hanya lapan hari setahun.

Ganguan Seksual, Jangan Dipendam, Boleh Jadi Sakit Jiwa

PETALING JAYA - Gadis yang menjadi mangsa ancaman seksual dinasihatkan jangan sesekali merahsiakan perkara yang berlaku bagi mengelakkan berlaku tekanan perasaan dan menghidap masalah sakit jiwa.
Pensyarah Sosiologi dan Antropologi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Prof. Dr. Fatimah Daud berkata, sebaliknya mereka boleh meluahkan segala permasalahan yang dihadapi kepada kaunselor.
"Remaja yang diancam dengan jenayah seks amat memerlukan sokongan moral dan bimbingan kaunseling.
"Mereka tidak harus berterusan merahsiakan apa yang berlaku kerana ia akan mengakibatkan tekanan lebih berat jika terus dipendam," katanya selepas ditemui selepas majlis perasmian Klinik Sosial yang pertama di negara ini di sini kelmarin.
Perasmian dilakukan oleh Timbalan Ketua Pengarah Operasi Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional, L. Ganesan.
Klinik itu terletak di Blok 10, Flat Desa Mentari PJS 2 di sini ditubuhkan pada November 2009 atas inisiatif Fatimah dan rakan-rakannya di Majlis Profesor Negara.
Ia bertujuan untuk menguruskan kes-kes sosial di kalangan golongan belia, warga emas dan orang kelainan upaya dan kini lebih dikenali sebagai Klinik Sosial.

Masa Untuk Berpindah - Banjir

Salam pindah,


Berita telah disampaikan, Terengganu telah mendahului dari negeri lain. Dengar kabar, penduduk ditiga daerah telah diarahkan untuk berpindah kerana air telah naik (banjir).



Jurucakap Majlis Keselamatan Negeri (MKN) Terengganu berkata, sehingga pukul 2 petang semalam, daerah Setiu paling terjejas apabila 30 penduduk dari lapan buah keluarga di Kampung Merbau Menyusut terpaksa dipindahkan ke Masjid Kampung Merbau Menyusut.

Turut dipindahkan adalah 13 penduduk dari dua keluarga di Kampung Kolam, Hulu Terengganu yang kini ditempatkan di balai raya Kampung Kolam sementara empat penduduk lain ditempatkan di pusat pemindahan Sekolah Kebangsaan (SK) Pengkalan Berangan, Marang.

Kesemua 47 penduduk itu merupakan kumpulan pertama mangsa banjir yang terpaksa dipindahkan ke pusat pemindahan.

"Setakat pukul 5 petang ini, tiga pusat pemindahan dibuka iaitu di Masjid Kampung Merbau Menyusut, balai raya Kampung Kolam dan SK Pengkalan Berangan sementara laluan jalan raya belum ada yang ditutup," katanya ketika dihubungi.

Sementara itu, jurucakap Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) pula berkata, paras air Sungai Nerus di Kampung Langkap kini melebihi paras bahaya iaitu 22.14 meter (m).

Dua lagi sungai iaitu Sungai Telemong di Kampung Paya Rapat dan Sungai Setiu meningkat kepada paras amaran iaitu 21.2m dan 7.80m.
Sumber : Kosmo

Cuti Umum Selepas Malaysia Menang Emas Bola Sepak

Salam sejarah,
Hari ni 22/11/2011 cuti umum untuk semua rakyat. Telah diwartakan didalam calender 2011.
Tetapi cuti umum ini hanya untuk orang Johor aje...hahah bukannya seluruh Malaysia ya. Minta maaf negeri lain.
Sebab apa Johor dapat cuti, boleh baca dekat sini


Special untuk orang Johor sempena Emas Bola Sepak, sebab tu dapat cuti. Kiranya pingat yang dimenangi oleh pasukan bolasepak ini dihadiakan kepada Sultan Ibrahim sempena Hari Keputraan Baginda Sultan. Hahahaha


Menteri Letak Jawatan

Menteri Kebudayaan Mesir semalam meletak jawatan sebagai protes ekoran tindakan keras yang diambil oleh kerajaan untuk menangani demonstrasi di Dataran Tahrir yang menyebabkan lebih daripada 20 orang maut.

Agensi berita MENA melaporkan, Emad Abu Ghazi menghantar surat peletakan jawatannya kepada Mahkamah Tinggi Tentera, yang mengambil alih pemerintahan bekas Presiden Hosni Mubarak yang digulingkan pada Februari lalu.

Menurut Emad, tindakannya itu diambil sebagai tanda protes terhadap cara kerajaan menangani kekecohan yang berlaku di Dataran Tahrir kelmarin. – AFP
Emad Abu Ghazi

Menteri kita ada berani??
Berapa banyak skandal pun, jawatan tetap no satu, tak akan ku lepaskan...peduli apa sama aku...

Yang Mana Satu, Idaman Kalbu...Sos Cili


Salam sos cili..
Confucius!! yang mana satu harus dipercayai..
Ujian makmal atau tokey kedai???
 
Ujian makmal Standards Users ke atas sos cili berkenaan mendapati terdapat 3.64ppm plumbum dan 0.08ppm raksa atau merkuri, sedangkan, tahap yang dibenarkan adalah 2ppm bagi plumbun manakala 0.05ppm untuk raksa.

Dakwaan Mydin bahawa sos cili 1Malaysia yang dijual di Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) adalah selamat, bercanggah dengan kepentingan sendiri kerana ujian makmal dilakukan sendiri oleh pembekalnya, kata ketua pegawai eksekutif, Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia (Standards Users), DN Ratna.

Sebelum ini, Standards Users mendakwa sos cili berkenaan dikesan mempunyai tahap raksa dan plumbum melebihi paras yang dibenarkan dalam Akta Peraturan-peraturan Makanan 1985.

Perlawanan Akhir Bola Sepak Malaysia vs Indonesia ( 4 - 3 )





Malaysia menewaskan Indonesia dengan sepakan penalti 4-3 pada perlawanan akhir bola sepak Sukan SEA setelah kedua-dua pasukan terikat 1-1 di Stadium Utama Gelora Bung Karno, Jakarta.

Walaupun Indonesia mendahului melalui jaringan Gunawan seawal minit perlawanan, Malaysia menyamakan kedudukan melalui tandukan Asraruddin Putra Omar pada minit ke-35.


Ini bermakna, Malaysia berjaya mempertahankan Ibu Emas ini dari terlepas kepada Indonesia.
Tahniah pemain-pemain, jurulatih, pengurus pasukan dan juga individu-individu yang terlibat, dan tak lupa kepada semua penyokong-penyokong  Malaysia. Tahniah!!!!



Sunday, November 20, 2011

10 Anak Angkatku

Salam anak angkat,

Empat anak angkat ku
datang dalam diam
bawa gembira, rajin berkorban

Datang lagi enam
main tarik tali
satu terlepas tangan
diam menangis sendiri.


Pujuk rayu bagi motivasi
sepuluh gagah berdiri
titis air mata
umpama embun pagi.

Sepuluh main hujan
dua dah tenggelam
tinggal lapan masih berseri

Satu kuat berkorban
sakit badan sakit tulang
makan pil tupai jantan
kembali kuat mengalahkan orang bujang

Berita gempar dari ladang
bila malam kian menjelang
naik van pengangutan orang
pergi tak pulang-pulang

Tujuh anak angkatku
semua ku bagi susu
agar hati menjadi satu
tetap setia bersamaku

Rambut sama hitam
hati, mungkin gelap, terang
membuatkan aku tidur-tidur ayam

Aku jauh di negeri orang
bernasib baik ada teman
walau datang selang-selang
Insyallah, ada sinar harapan

Menteri Besar Johor

Salam MB
Lepas sultan, menteri besar pulak. tak taulah berapa besar dia sebab tak pernah lak nak gi ukur lilit pinggangnya...apa pun , dalam senarai kerajaan negeri, menteri besar punya kuasa memang besar...
Ikut turutan, yang atas adalah yang pertama.
1886 - 1919 YAB Dato’ Jaafar bin Muhammad
Beliau mulai berkhidmat dengan kerajaan negeri Johor ketika berumur 16 tahun, sebagai Pelatih Kerani di Pejabat Menteri kepada Temenggung Ibrahim. Dalam tahun 1856 beliau telah dilantik sebagai Kerani Besar di Pejabat Menteri, dan kemudiannya beliau terus memangku jawatan Dato' Menteri sehingga tahun 1882, dan kemudian terus dilantik sebagai Menteri Besar Johor oleh Maharaja Abu Bakar.
Perlantikan Datuk Jaafar bin haji Muhammad sebagai Menteri Besar ini adalah merupakan peristiwa bersejarah bagi negeri Johor, kerana inilah julung-julung kalinya seorang Menteri Besar dilantik dalam pentadbiran kerajaan Johor.
Beliau adalah pengiring Maharaja Abu Bakar dalam lawatan pertamanya ke Eropah pada tahun 1866. Ketika memegang tugas sebagai Menteri Besar, beliau pernah memangku tugas Sultan Johor untuk menjalankan pentadbiran negeri, ketika baginda keluar negeri. Pada tahun 1904 beliau telah dilantik oleh Sultan sebagai Pemangku Raja.
Tugasnya yang terpenting ialah memimpin negeri serta menjalankan pentadbiran negeri. Beliau adalah seorang yang berani dan bersemangat waja dalam menjalankan tugasnya.

1920 - 1922 YAB Dato’ Mohamed bin Mahbob
1923 - 1928 YAB Dato’ Abdullah bin Jaafar
1929 - 1930 YAB Dato' Mustafa Bin Jaafar
1931 - 1934 YAB Dato’ Abdul Hamid bin Yusuf
1935 - 1947 YAB Ungku Abdul Aziz bin Abdul Majid
1947 - 1950 YAB Dato’ Onn Jaafar
Beliau dilahirkan di Bukit Gambir, Johor Bahru, Dato Onn ialah anak kepada Datuk Jaafar bin Haji Muhammad, Menteri Besar Johor yang pertama. Seorang kerabat diraja Johor, beliau dipelihara oleh Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar sejak kecil, dan mendapat pendidikan Melayu sebelum melanjutkan pelajarannya di England.

Dato Onn bekerja sebagai wartawan pada tahun 1930 ketika berumur 35 tahun, dan pada tahun 1934, menjadi pengarang Lembaga Malaya dan Harian Lembaga. Disamping itu, beliau juga pernah menjadi ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Johor. Semasa zaman Pendudukan Jepun, Dato Onn menjadi Ketua Pejabat Kawalan Makanan Negeri Johor.


Dato' Onn pernah bertugas sebagai Pegawai Daerah dalam pentadbiran penjajah British, tetapi kemudian berhenti kerana membantah dasar-dasar jajahan.

Pada 1 - 4 Mac 1946, 41 buah persatuan Melayu telah berhimpun di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur untuk menghadiri Kongres Melayu pertama yang diadakan untuk menentang Malayan Union yang diperlihatkan sebagai ancaman terhadap hak istimewa orang Melayu dan kedudukan sultan-sultan Melayu. Hasil daripada mesyuarat ini, sebuah badan yang mewakili orang Melayu telah ditubuhkan ketika Kongres ketiga diadakan di Johor Bahru pada 1 Mei 1946. Disebabkan Dato Onn amat aktif dalam gerakan nasionalisme Melayu, kongres itu melantik beliau sebagai presiden pertama.

Pada 1 Oktober 1946, Datuk Onn dilantik menjadi Menteri Besar Johor. Tiga tahun kemudian, beliau meletakkan jawatan untuk menumpukan masanya kepada UMNO. Di bawah kepimpinannya, UMNO berjaya memaksa kerajaan British untuk membubarkan Malayan Union dan diganti dengan Persekutuan Tanah Melayu. Persekutuan Tanah Melayu 1948 mengekalkan kedudukan Raja-raja Melayu dan memperketatkan syarat-syarat kerakyatan, serta memberi hak istimewa Melayu.

Datuk Onn kemudian berasa kecewa dengan apa yang beliau menganggap sebagai dasar-dasar perkauman UMNO, dan mencadangkan bahawa keahlian parti dibuka kepada semua penduduk Tanah Melayu, tanpa mengira kaum, dan nama UMNO ditukarkan menjadi "Pertubuhan Kebangsaan Penduduk Tanah Melayu Bersatu". Oleh sebab cadangan itu ditentangkan, Dato Onn meletakkan jawatan sebagai presiden UMNO apabila persidangan Majlis Mesyuarat Agung Keenam diadakan pada 25 - 26 Ogos 1951.

Dato Onn kemudian menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) pada 26 Ogos, 1951. Malangnya, parti tersebut tidak mendapat sokongan daripada orang Melayu. Pada tahun 1954, beliau meninggalkan parti itu untuk menubuhkan Parti Negara bagi tujuan bertanding dalam pilihan raya umum yang pertama di Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1955. Parti Negara menyekatkan keahlian bukan orang Melayu dalam satu percubaan untuk memperoleh sokongan daripada orang-orang Melayu. Walaupun demikian, partinya masih gagal mendapat sokongan dan tidak memenangi sebarang kerusi dalam pilihan raya itu. Bagaimanapun, Dato Onn masih berusaha untuk mendapatkan tempat dalam politik. Akhirnya, beliau berjaya mendapat satu kerusi di kawasan parlimen Kuala Terengganu Selatan dalamPilihan Raya Umum 1959 dengan bantuan parti PAS.

Dato Onn Jaafar mendirikan rumah tangga bersama Datin Halimah Hussein, dan salah seorang daripada anak mereka ialah Allahyarham Tun Hussein bin Dato' Onn. Beliau meninggal dunia pada tahun 19 Januari 1962 dan dikebumikan di Makam Mahmoodiah, Johor Bahru, Johor.

1952 - 1955 YAB Dato’ Syed Abd. Kadir bin Mohamed
1955 - 1959 YAB Dato’ Idris bin Ibrahim
1959 - 1967 YAB Tan Sri Hj. Hassan Yunus
Beliau pernah berguru dengan Muhammad Yusuf bin Ahmad atau 'Tok Kenali' di Kelantan. Seterusnya belajar di Universiti Al-Azhar, Mekah dalam bidang Syariah.
Beliau berkhidmat dengan Perkhidmatan Awam Johor sebagai Penolong Mufti (1 Janujari 1940). Pada 1 Januari 1943 menjadi Penolong Kadi dan memanggku jawatan Mufti Johorhinggalah sebelum merdeka. Beliau dilantik menjadi Ahli Majlis Agama Negeri Johor dan juga Ahli Majlis Mesyuarat Undangan Negeri Johor.

Sebelum Perang Dunia II beliau menyertai Persatuan Melayu Johor. Dia bersama menandatangani surat bantahan kepada Sultan Johor yang menandatangani PerjanjianMalayan Union pada 1946. Dr Ismail Abdul Rahman pernah mencadangkan agar Hassan Yunus menjadi Mufti Johor tetapi dibantah oleh oleh Dato Onn Jaafar.[3]

Apabila Dato’ Onn Jaafar meninggalkan UMNO, Persatuan Melayu Johor mengambil alih. Selepas Pilihan raya umum Malaysia 1959 yang pertama, pimpinan UMNO dan Persatuan Melayu Johor setuju melantik beliau sebagai Menteri Besar Johor pada 27 Jun 1959 dan beliau adalah Menteri Besar yang pertama di lantik menerusi proses pilihan raya. 

Beliau bersama enam yang lain (7 orang) terlibat dalam usaha menjatuhkan Sultan Johor iaitu Sultan Ibrahim. Tokoh lain yang tgerlibat ialah Dato Kosai, Safiah Sulaiman, Abdullah Sulaiman, Dr Awang Hassan dan Dato Sulaiman yang kesemuannya berasal dari Muar.
Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Yunus meninggal dunia pada 12 Julai 1968.

Bagi mengenang jasanya stadium utama di Johor Bahru dinamakan sebagai Stadium Tan Sri Hassan Yunus.Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Haji Hassan Yunus terletak di Simpang Renggam.


1967 - 1982 YAB Tan Sri Othman bin Mohd Saat
Tan Sri Othman Saat (4 April 1927-27 Oktober 2007) ialah Menteri Besar Johoryang ketiga sejak kemerdekaan Malaya (kini Malaysia). Beliau menyandang jawatan ini selama tiga penggal, iaitu 16 tahun antara Februari 1967 hingga April 1982. Seorang peminat kereta mewah, himpunannya pada suatu ketika merangkumi 50 jenis kereta, termasuk Ferrari, Alfa Romeo, Daimler dan Jaguar. Bagaimanapun, beliau kini hanya mempunyai sebuah kereta Mercedes 400 dengan nombor plat kegemarannya, JDN 7.

Pada 4 April 1967 ketika berumur 43 tahun, Othman dilantik sebagai Menteri Besar Johor ke-3. Beliau menyandang jawatan ini selama tiga penggal sehingga tahun 1982. Nasibnya bertukar apabila Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri Malaysia dan Musa Hitam menjadi timbalannya. Musa Hitam dikatakan menggunakan semua cara dari ibu pejabat UMNO di Kuala Lumpur untuk melemahkan pengaruh Othman. Ini merupakan titik permulaan untuk kejatuhan kerjaya politiknya.

Pada tahun 1982, Othman meletakkan jawatannya sebagai Menteri Besar selepas 16 tahun berkhidmat. Beberapa tahun kemudian pada tahun 1987, beliau menyertai parti politik Semangat 46 yang baru ditubuhkan oleh Tengku Razaleigh Hamzah untuk mencabar UMNO dalampilihan raya umum pada tahun 1990. Walau bagaimanapun, Semangat 46 tidak begitu berjaya dan kemudian dibubarkan.

Dia telah menjual kebanyakan hartanya untuk membayar cukai. Malah gelaran 'Datuk' juga ditarik balik. Selepas kekalahan beliau dalam UMNO, beliau hampir dilupakan.

Beliau diserang angin ahmar ringan pada 2001 dan 2002. Kaki kanan telah dipotong dari paras lutut akibat gangren pada 2 Oktober 2007 di HSI dan beransur pulih. Othman sakit tulang belakang setelah terlalu lama terbaring di katil.

Pada 27 Oktober 2007, beliau meninggal dunia di Hospital Sultan Ismail (HSI) di Pandan, Johor Bahru akibat jangkitan kuman sehingga membawa kepada septisemia (keracunan darah) jam 7.00 pagi. Beliau meninggal dunia ketika berusia 84 tahun. Allahyarham disembahyangkan di Masjid Sultan Abu Bakar dan dikebumikan di Makam Mahmoodiah, Johor Bahru. Talkin dibacakan oleh Mufti Johor, Datuk Mohd Nooh Gadut. Turut hadir Tunku Mahkota Johor, Tengku Ibrahim Ismail Ibni Sultan Iskandar Al-Haj.

Sebuah kampung di Johor telah dinamakan sebagai 'Kampung Othman Saat' bagi mengenang jasanya.

   
1982 - 1986 YAB Datuk Abdul Ajib bin Ahmad
1986 -1995 YAB Tan Sri Hj. Muhyiddin bin Hj. Yassin
Beliau berasal dari Muar, Johor dan mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Maharani dan Sekolah Kebangsaan Ismail serta Sekolah Tinggi Muar di Muar. Kemudiannya beliau melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaya dan berjaya memperolehi Ijazah Sarjana Muda Ekonomi dan Pengajian Melayu (1971).

Tan Sri Dato' Muhyiddin telah mendirikan rumahtangga pada1972. Hasil daripada perkongsian hidup beliau bersama Datin Sri Hajjah Norainee Abd. Rahman, mereka dikurniakan cahaya mata iaitu Fakhri Yassin, Nabilah, Najwa (Najwa Mahiaddin) dan Farhan Yassin. Ayah beliau yang bernama Muhammad Yassin bin Muhammad adalah seorang ulamak terkenal di Bandar Maharani (Muar), Johor. Hasil perkongsian hidup ayahanda beliau dengan 4 orang isterinya dikurniakan 46 orang anak. Isteri pertama ayah beliau ialah Allahyarhamah Hajjah Maznah binti Daud, isteri kedua Allahyarhamah Hajjah Khadijah binti Kassim (ibu kandung Muhyiddin), Allahyarhamah Hajjah Sapiah binti Abdullah dan Allahyarhamah Hajjah Kintan binti Ibrahim.

Beliau memulakan kerjaya sebagai Penolong Setiausaha Kerajaan Negeri Johor (1970) dan kemudiannya Penolong Pegawai Daerah Muar(1974). Pengalaman sebagai penjawat awam digunakan sepenuhnya oleh beliau untuk berkecimpung dalam dunia korporat. Antara tahun1974 hingga tahun 1978, Tan Sri Dato' telah memegang beberapa jawatan penting di SGS Ates Sdn. Bhd. sebagai Pengurus Perjawatan, Pengarah Urusan Sri Saujana Berhad serta Pengarah Syarikat Equity Mal Sdn Bhd.

Datuk Seri Tuan Haji Muhyidin bin Haji Mohammad Yassin [1](lahir 15 Mei 1947), merupakan Timbalan Perdana Menteri Malaysia Malaysia dan Timbalan Presiden UMNO . Beliau juga merupakan bekas Menteri Besar Johor, Menteri Belia dan Sukan, Menteri Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.
1995 - kini   YAB Dato’ Haji Abdul Ghani bin Othman
Beliau dilahirkan di Sungai Mati, Ledang, Tangkak, Johor. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Laki-laki Tangkak dan kemudian melanjutkan pengajian di Sekolah Tinggi Muar(High School Muar). Kemudian beliau menyambung pelajaran dengan biasiswa Rancangan Colombo dan menerima ijazah sarjana muda dalam bidang ekonomi di Universiti Latrobe,Melbourne Australia dan sarjana dalam bidang ekonomi politik dari Universiti Queensland. Sekembalinya ke Malaysia, beliau menjadi pensyarah di Fakulti Ekonomi di Universiti Malaya(1974-1984) dan seterusnya dilantik sebagai Dekan Fakulti Ekonomi & Pentadbiran Universiti Malaya (1980-1984).

Kerjaya politiknya mula berkembang apabila dilantik menjadi Senator di Dewan Negara(Disember 1984-Julai 1986) .Selepas itu, beliau telah dipilih menjadi Ahli Parlimen Ledangpada Ogos 1986. Pada Mei 1987 hingga November 1990, beliau telah dilantik menjadi Timbalan Menteri Tenaga, Telekom dan Pos dan kemudiannya menjadi Timbalan Menteri Kewangan mulai November 1990 hingga 30 November 1993.

Selepas itu, beliau dilantik menjadi Menteri Belia dan Sukan mulai 1 Disember 1993 hingga Mac 1995 dan mendapat jolokan sebagai ‘Bapa Rakan Muda’ kerana berjaya memperkenalkan program Rakan Muda yang mendatangkan faedah kepada golongan remaja dan belia.

Pada 3 Mei 1995, khidmat bakti Abdul Ghani mula ditagih oleh rakyat Johor dan beliau bertanding di peringkat DUN Serom setelah lebih 10 tahun berkhidmat di peringkat Pusat. Sejak Mac 1995, beliau dilantik sebagai Menteri Besar Johor.

Mengikut laporan audit 2007, Johor merupakan negeri yang paling banyak berhutang iaitu RM841.13. Ghani telah menerangkan bahawa Syarikat Air Johor merupakan penghutang terbanyak sedangkan beliau telah lupa iaitu pada Pada 20 Apr 1999, satu perjanjian pengswastaan dibuat diantara Kerajaan negeri Johor, Lambang Optima Sdn. Bhd (LOSB). Syarikat Air Johor (SAJ) yang membentuk Syarikat Air Johor Holdings (SAJH) sebagai syarikat yang memegang Konsesi selama 30 tahun. Pada 30 Aug 2000, SAJ Holdings telah disenaraikan di Bursa Malaysia melalui syarikat pegangan (Holding company) Ranhill Utilities Berhad. Pengambilalihan hutang ini juga merupakan sebab mengapa kerajaan perlu mengswastakan syarikat.

There was an error in this gadget

Sekalung Penghargaan