Wednesday, July 6, 2011

Tidur Dengan Hama

Adakah anda tidur dengan Hama Habuk?
Sebelum anda menjawab "TIDAK", fikirkan ini:


1. Hama habuk rumah berukuran tidak lebih daripada 0.3mm dan membiak dalam tilam, permaidani, perabot dan aksesori serta peralatan tempat tidur.


2. Hama habuk hidup dalam habuk rumah dengan memakan habuk yang terhasil daripada kulit yang kita tanggalkan setiap hari.



3. Biasanya, kira-kira 500 hama boleh ditemui dalam 1g habuk.


Anda mungkin tak boleh melihatnya dengan mata kasar tetapi yakinlah bahawa kebarangkalian menemui hama hama habuk di rumah adalah tinggi. Walaupun kecil, hama rumah telah dikenal pasti sebagai penyebab kebanyakan kes asma, alahan hidung, malah beberapa bentuk ekzema dan tidak mudah dibasmi menggunakan pembersih vakum beg konvensional. Kotoran dan habuk biasanya dibiarkan di dalam beg pembersih vakum sehingga ia penuh dan oleh sebab beg tersebut adalah poros, hama dan pencemar lain boleh mencari jalan keluar untuk kembali ke rumah anda.


Berapakah nilai vakum anda? Adakah ianya dapat membantu menghilangkan hama?


Kita hendak membeli vakum, fikirkan ciri-ciri ini. Walaupun sedikit mahal, tetapi ianya memang berbaloi untuk nilai kesihatan kita.


Ciri-cirinya adalah:
1. Pastikan vakum yang anda beli ada sistem penuras air eco active yang dilindungi paten diseluruh dunia, bukanya beg habuk. Keadah ini memerangkap habuk dan kotoran di dalam bkas air, seterusnya menghapuskan bahan cemar dan hama daripada terlepas dan kembali mencemarkan kediaman anda.


2. Pastikan dilengkapi berus turbo udara untuk membersihkan tilam, peralatan tempat tidur, ambal, kusyen dan sofa secara mendalam.


3. Berus lantai dan berus pelbagai guna untuk memvakum permaidani, jubin, lantai kayu, upholsteri, terendak lampu, langsir, vakum kekisi penyaman udara malah papan pemuka dan tempat duduk kereta dengan berkesan.


4. Mempunyai muncung pembersih celah untuk membersihkan sedut sempit justeru dapat memastikan tiada kotoran, habuk dan hama habuk yang ditakuti tertinggal.


Jika adanya vakum berciri tersebut memang berbaloi untuk dibeli.
Anda sebenarnya telah melangkah setapak dihadapan dalam melindungi persekitaran kediaman anda.
Anda mampu untuk memberhentikan hama habuk sebagai teman tidur anda. Berikan kediaman anda kebersihan menyeluruh, tingkatkan kualiti persekitaran kediaman dan kesejahteraan demi kesihatan seluruh keluarga.


3 comments:

Unknown said...

nice info ni...tak pernah terfikir pun pasai hama ni...

Ayane said...

xsuke tgok hama tuh...
warghh!!!

tnZackJ said...

kalau ada anak2 kecil, elakkan menggunakan kapet didalam rumah. jika tak dijaga rapi, asma mudah menyerang

Sekalung Penghargaan