Friday, December 9, 2011

Aku Diistiharkan Sebagai Jutawan

Salam jutawan,
Selasa 6hb Dec 2011 - Hari ini dalam sejarah.

Di dalam sebuah bank yang terletak di sebuah taman yang popular, Taman Universiti Skudai yang mempunyai kepadatan penduduk yang aku rasa dah tak  tertampung lagi, dengan deretan kedai segala macam sentiasa dipenuhi orang, dengan deretan bank yang berbagai nama kadang kala sesak dilimpihai orang-oarang yeng berurusan denganya.

Dalam banyak banyak bank itu, aku memilih untuk berurusan dengan Bank Muamalat kerana disitu kurang sedikit orangnya. Disinilah terciptanya sejarah, pada hari itu, dengan secara tak sengajanya....Aku telah diistiharkan sebagai....eishhh , nak bagitahu tak ni...

Aku berurusan dengan kerani di kaunter, setelah mengisi 5 borang yang berasingan yang memerlukan tanda tangan aku secukupnya...ishhh ..gigil ni...

Tercatatnya segala butiran mengenai diriku, dengan bersinarnya mata si kerani di kaunter itu...dengan senyuman sang pengurus berbadan tegap disampingnya.....

Serahan terakhir telah ku buat, setelah aku kira berkali kali agar pasti jumlahnya...

"Cik, Tuan...ini duitnya. Minta tolong kira sekali lagi..cukup tak jumlah nya.." kata ku.

Dengan senyuman serta mata bersinar bulat...si kerani menghulurkan tangan untuk menyambut wang yang telah ku ikat-ikat dengan getah...

Zereeettttttt....zerretettttt t, zerteettttttttttt ...bunyi mesin mengira...." Cukup Encik" kata kerani itu...

"Alhamdulillah"...kata ku.

Dia pun mula mengisi segala data yang diperlukan......tetiba....

" Wow....Encik, sekarang ni encik telah jadi JUTAWAN..." dengan senyumanya...hampir terkeluar matanya...

Pelik bin ajaib...aku relex aje bila dengar ayatnya...hanya tersenyum membalas senyumanya.....

Sebenarnya, aku memang dah tahu...wang yang aku bawa tadi memang berjuta jumlahnya...tu yang kira berkali-kali tu.. siap ikat lagi....jumlahnya sebanyak 15,147,000.00

Apa yang aku cerita ni, bukannya aku nak riak dan bermegah dengan duit yang aku ada...duit tu pun bukanya aku nak simpan. Aku cuma nak kirimkan kepada orang yang sangat memerlukan. Mereka lebih berhak menerimanya.

Kerani bank itu nampak kehairanan melihat gelagat aku. 
"Siapa mereka semua ni Encik Kenapa encik nak kirimkan kepada mereka. Apa hubungan encik dengan mereka ni." Soal kerani bank itu pada ku.

Jawabku... "Insan sesama insan, itu adalah hak nya. Walau bukan saudara mara, tetapi saya telah diamanahkan untuk berbuat begitu".

Cuba kau orang bayangkan..Jika kau orang ada duit sebanyak itu, tinggal pula di Malaysia bumi tercinta ini. Apakah sumbangan kau orang terhadap anak bangsa, agama serta tanah air kita????

Bagi mereka yang aku kirimkan itu, mereka hanya boleh bertahan paling lama pun hanya untuk 5 bulan sahaja. Itu pun, jika mereka itu tak boros berbelanja sakan. Kalau boros, 2 hari pun boleh habis..

Itulah bezanya, nilai wang kita Ringgit Malaysia dengan wang jiran tetangga kita...Rp 15,147,000.00, bersamaan RM5500.00 sahaja.


6 comments:

CintaZulaikha said...

hampehhh betoi..serius giler baca nih...

c'axoera said...

ceeeeehhhh :p

http://ch000tz.blogspot.com/2011/12/interconnected-friday.html

puteri kasih said...

bro...nape tak kirim duit untuk puteri? hehehe

tnZackJ said...

CintaZulaikha - serius tak apa tp jgn gila udah le..

mielajasmin said...

tertipu jgk akhirnya. da la khusyuk ya amat baca. haha :)

kay masingan said...

hahaha...selalu Zack ni buat cerita mengejutkan jantung lah..hahhaha.
Tapi kalau betul2 jutawan, syukulah...rezeki Tuhan..:)

There was an error in this gadget

Sekalung Penghargaan