Thursday, November 24, 2011

Sukan Sea 2011 - Pencapaian Kedua Terbaik Di Luar KL

Sukan SEA XXVI boleh disimpulkan sebagai aksi kedua terbaik kontinjen negara di luar Kuala Lumpur selepas di Korat 2007, apabila berjaya meraih 59 emas, 50 perak dan 82 gangsa.

Lebih membanggakan kita berjaya mempertahankan 'ibu emas' acara bola sepak selepas menewaskan Indonesia dalam perlawanan akhir menerusi penentuan sepakan penalti 4-3.

Bagaimanapun, acara yang menyumbangkan emas terbanyak di temasya ke-26 ini ialah akuatik melalui pecahan acara renang berirama lima emas, terjun tujuh emas, renang lima emas dan renang terbuka dua emas, keseluruhan 19 emas.

Menurut Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Zolkples Embong, aksi atlet negara pada saingan Sukan SEA kali ini boleh dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu cemerlang, sederhana dan gagal.

"Akuatik boleh diklasifikasikan sebagai acara cemerlang, jika kita dapat menurunkan perenang harapan, Daniel Bego kita mungkin boleh menambah empat atau lima pingat emas lagi. Atlet renang terbuka, Heidi Gan juga berada pada prestasi terbaik selepas meraih dua emas walaupun diletakkan sasaran satu emas," katanya.

Jelasnya, atlet renang lain juga banyak menunjukkan peningkatan misalnya Kevin Yeap dan Christina Loh selepas masing-masing meraih satu emas.

Selain bola sepak dan akuatik acara yang diklasifikasikan sebagai cemerlang ialah karate selepas meraih empat emas walaupun hanya mensasarkan tiga emas, tatkala isu pengadilan sukan subjektif hangat diperkatakan.

"Wusyu juga menunjukkan kemampuan pada tahap terbaik dengan meraih tiga emas tatkala tuan rumah berjaya membolot enam emas, sesuatu yang di luar jangkaan kerana mereka bukan kuasa besar dalam sukan ini," katanya.

Sementara itu, acara yang tidak beraksi cemerlang diklasifikasikan sebagai gagal termasuk gimnastik, pelayaran, sepak takraw, tinju dan taekwando.

"Gimnastik kita menyasarkan dua pingat emas namun hanya membawa pulang dua perak walaupun kita telah membuat persediaan di China selama dua bulan, begitu juga sukan pelayaran walaupun memenangi pingat perak di Sukan Asia tetapi gagal menyerlah di sini.

"Sepak takraw pula harus dilakukan sesuatu mungkin untuk mencari bakat baru, manakala dalam tinju pula kita tidak boleh mengatasi sistem pemarkahan kecuali dengan hanya memenangi pertarungan melalui knock-out," katanya. - Utusan

No comments:

Sekalung Penghargaan