Tuesday, August 2, 2011

Seronoknya Ramadhan

Salam sihat sejahtera,
Alhamdulillah, 1 Ramadhan telah kita lalui dengan tekun dan tabah. Alhamdulillah juga, tarwaih telah dilalui untuk hari yang kedua. Syukur ke hadrat Allah s.w.t kerana telah meminjamkan dan menemukankan dengan bulan yang mulia ini. Kita sebagai hambanya, hanya kepada Allah kita berserah, hanya kepada Allah kita memohon, semoga untuk puasa kali ini akan menjadi lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya.



Taskirah yang ZackJ dapat dari Surau Al-Jannah (Taman Teratai), Skudai Johor Bahru dari Tn Hj Yahya malam tadi mengingatkan semua ahli jamaah tentang puasa yang lebih baik dari yang lepas. Walaupun hanya taskirah yang pendek, tetapi ianya benar-benar menginsafkan ahli jamaah disurau yang tak kurang 100 org tadi.


Ringkas sahaja taskirahnya, dengan tajuk - Menjaga 1 fardu, 3 fardu diabaikan.
Dalam masa untuk menghayati puasa untuk melayan segala nafsu, usahlah mengabaikan / meninggalkan fardu-fardu yang lain. Antara huraianya adalah ...


1. Janganlah bersahur terlalu awal antara jam 12-1 am kerana keberkatan bersahur tu kita tidak dapat katanya. Ini kerana, jika makan terlalu awal, semestinya kita akan terus tidur, dan ini ada kemungkinan akan menyebabkan kita akan terlajak terus untuk bangun Subuh. Satu fardu wajib telah kita tinggalkan.


2. Bila sampai kepetang, kita akan terlalu ghairah untuk berbuka, lalu kita pergi ke bazar Ramadhan yang banyak menjual juadah untuk berbuka, nafsu untuk membeli terlalu membuak2 pada ketika itu hingga kita lupa terutamanya teman-teman yang baru balik dari kerja antara jam 5 - 6 petang, belum sempat bersolat Asar lagi sibuk memilih juadah apa yang hendak dibawa pulang, tut-tut, lihat jam telah menghampiri waktu berbuka, aduhai Asar pula terlepas.


3. Kerana membeli tadi banyak, makan pula mengikut nafsu, tersandar ditepi dinding, di atas sofa, silap hari bulan di dalam bilik terus terbaring, Maghrib tak sempat berkumandang pula waktu Isyak...aduhai...


Malangnya, jika kita tergolong dengan orang2 yang seperti ini...


Tetapi ZackJ percaya, kawan2 ZackJ yang berada disini, bukanya jenis macam ni..Alhamdulillah, baik-baik belaka.


No comments:

There was an error in this gadget

Sekalung Penghargaan