Friday, October 7, 2011

Ketam Ketam Malaysia

Salam ketuk KETAMpi
Haha, entri pumbuka hari baru...tetiba aje teringin nak makan ketam. Rasanya 2 minggu lepas baru ajer makan.
Jadi nak makan sekarang ni memang lah tak dapat...nak keluar? Huh ! sejuk-sejuk macam ni, baik duk rumah lagi bagus..
Jom kita tengok, ketam-ketam yang ada kat dunia yang fana ni....manalah tau, kot2 ada yang tak penah tengok..yer tak?
Ketam Bunga.
Ketam ni banyak apabila tibanya musim buah
Selalu boleh didapati dipasar-pasar atau kedai runcit.
Dia ni selalu bermain-main dicelah-celah pokok bunga kertas.
Boleh dimakan dan memakan

Zj - Auta


Ketam Nipah
Ketam ni biasanya banyak di rumah-rumah ternakan.
Boleh didapati dengan mudah ditepi-tepi jalan.
Kalau yang liar, tinggal dipaya bakau.
Daging bahagian sepit, memang sedap

Zj - Fakta

Ketam Batu
Ketam batu memang keras
Badanya ketul2 sebab selalu masuk gym
Dinegara GohetGostan, dia orang buat jalan guna ketam ni, jadi sebagai pengganti batu.

Zj - Auta


Ketam Kayu
Ketam ni tak boleh diternak dan tak boleh dijadikan lauk.
Penjaga ketam ni adalah tukang rumah berasaskan kayu
Makanan ketam ni adalah kayu, kalau dia dah mula makan, kayu akan jadi licin bagai telur dikupas. Sepesis ni semakin monophous.
Badan ketam ni diperbuat dari kayu.
Zj - Fakta




Ketam Rambut
Ini ketam rambut manual, tak ada auto gear, tak menggunakan eletrik.
Makanan dia adalah rambut, tak kira usia, dia tibai aje.
Penjaga dia adalah tukang gunting rambut dulu-dulu, spesis ni semakin pupus apabila ketam2 muda/moden dah ada berlambak dipasaran.
Dipasar basah, memang tak ada jual. Tak boleh jadi lauk
Zj - Fakta




Ketam - Encik Crab
Ketam jenis ni pandai berniaga, selalaunya dia akan jadi tokey yang kedekut. Mempunyai kuli yang sangat setia.
Biasa tinggal didalam kotak2 TV dekat rumah masing2. yang selalu mengikuti perkembangan dia adalah anak2 sekolah, ada juga org tua yang terlibat..Awak ler tu...Dia tak ada saudara kat dunia ni.
Zj - Fakta




Mengiring Bersama Ketam Batu
Ketam ni, pandai bercakap, berpuisi, berpantun dan melawak.
Ketam ni sekarang sedang belajar untuk mengajar.
Lama dah tak nampak dia. Dulu selalu komen2 dekat sini.
Ketam ni ada nama tau, kalau tak caya pergilah ke JPN.

Zj - Fakta


Inilah dia serba sedikit tentang ketam-ketam yang ada di Malaysia.

4 comments:

bella luna said...

hehe, fakta tentang en.crab jugak yg best,.bdw, ketam bunga tu mmg selalu da kat kedai kan kan?

iliesbublies said...

lawak la!haha

NaeBlog said...

Salam,

haha... baca dan senyum
best... lama tak nampak ketam kayu tu...

caliph shuriken said...

lama dh x tgk ketam rambut, haaa3...

There was an error in this gadget

Sekalung Penghargaan