Sunday, October 2, 2011

Belanja Roti Canai

Salam tengah malam,
nak cerita lagi tentang Nur Faradiyana.

Lepas magrib tadi Zj telah diarah tokey Sirap Bandung Cincau...bukan arah, Diyana minta tolong untuk belikan roti canai untuk kami sekeluarga...hahahah dia kata nak belanja roti canai sebab ada untung siang tadi..alaihai, perihatinya anak ayah...

Dia bagi Zj RM15 untuk beli 10 keping roti canai...Apa lagi Zj ambil la sebab org dah bagikan...Tiba di kedai, Zj oder teh tarik dan limau suam untuk minum disitu sambil2 menunggu 10 keping roti canai dan sebungkus mee goreng...oder lebih la pulak...Oh yer, Zj pergi bersama isteri...sebab tu oder 2 gelas air...bukan minum sorang tau..

Belum pun habis air diminum, mee goreng 1 bungkus pun sampai...sat lagi 10 keping roti canai pun tiba...

"Bang, kira"....tetetetettet "RM13.70.." kata abang kedai tu....
"Nah"... Zj hulur RM15....baki RM1.30...

Setiba dirumah, terus aje Zj hulurkan roti canai pada Ebi (anak Zj yang no 3 - 12th) untuk dihidangkan. Rupanya, dia orang duduk rumah dah siap dengan minuman panas...Kopi "0" sebab dia tahu, Zj suka minum air ni...untuk Zj ajer...anak2 Zj tak berapa suka minum air manis, mereka suka dengan air suam aje...
Untuk emaknya pula, dia buatkan air Nescafe...

Alhamdulillah, anak2 Zj dah boleh diharap untuk buat kerja rumah serba sedikit...masak air, nasi, goreng ikan,telur...insyallah dah boleh dimakan...Tahniah anak2 ayah...Ayah berbangga dengan kamu semua..

Selesai aje makan,Dek Ya (anak Zj yang no 4 - 11th) terus angkat pinggan mangguk untuk dicuci...

"Kak, nah duit baki RM10" panggilan Zj kepada Nur Faradiyana...
"Eh...tak kan murah sangat ayah? Kenapa bakinya banyak sangat?"..Soal Diyana pada ayahnya...
"Entahla kak, orang kedai tu kata, duit akak yang RM10 tu tak laku. Dia pulangkan balik" balas Zj padanya.
"Tak mungkin, ini duit betul la ayah. Ayah tengok ni, benang emas ada, gambar agong pun ada"...tanda tak puas hatinya....
Zj hanya tersenyum...

"Alah kak, ayah awak tu saja aje...ayah dah cakap ngan mak, ayah nak pulangkan RM10 pada awak sebabnya ayah tak sampai hati nak ambil duit awak tu. Ayah guna duit sendiri. Tu ayah guna RM5 sebab ayah kata nak tunaikan niat awak untuk belanja adik2 makan.."  celah isteri Zj dalam perbualan kami berdua...

Giliran Diyana pula tersenyum...

"Akak! jika awak dah besar nanti, dah ada pendapatan sendiri, perlu di ingat, setiap pendapatan kita, sedikit daripadanya adalah hak orang lain. Sebab tu, dalam Islam mewajibkan kita untuk berzakat"...Zj terangkan kepadanya...
Diyana hanya diam, tersenyum dan menganggukkan kepala tanda faham akan penjelasan tu...

Salam ceria-ceria tengah malam....

2 comments:

Khairil said...

pendidikan secara tidak langsung kepada anak-anak...syabas...

roha said...

Cantik Luar ...cantik dalam....

There was an error in this gadget

Sekalung Penghargaan