Thursday, January 26, 2012

Air Sebagai Penggerak Kehidupan

Salam khasiat air,
Air adalah unsur penting dalam badan. Badan lelaki membabitkan 65 peratus air dan 55 peratus bagi wanita. Air bertindak sebagai pelarut, penyejuk, pelincir dan agen pengangkut nutrien ke seluruh badan.

Badan mengalami kehilangan air sepanjang masa iaitu hampir 80 peratus sehari, walaupun kita tidak aktif. Kehilangan ini berlaku melalui air kencing, najis, peluh dan pernafasan. Setiap kali menghembuskan nafas, kita kehilangan air dalam bentuk wap. Jika dikumpulkan, kita mungkin boleh dapat satu atau dua gelas air yang hilang melalui pernafasan.

Tentukan jumlah air yang kita perlukan setiap hari..

Mengikut kiraan, keperluan kita berbeza..paling kurang pun 2 liter sehari..itu yang disyorkan oleh pakar kesihatan...jom kita kira, berapakan keperluan khusus untuk diri sendiri..

formulanya senang aje, hahahaha pergi ambil otak jepun sana...kalkulator la...

                            berat badan (dalam kg)
                                        30

contoh : jika berat badan kita 70kg, bermakna kita memerlukan 2.3 liter air sehari...

Mereka yang bercita-cita mengurangkan berat badan juga digalakkan minum banyak air. Kekurangan air merendahkan kadar metabolisma dan badan tidak boleh memecah dan menggunakan lemak dengan berkesan. Akibatnya, proses menurunkan berat badan menjadi lebih sukar.

Ingat ni, kalau lepas makan tengah hari kita rasa menggantuk, itu tandanya kita dahaga dan badan kita kurang air. ZackJ pasti, ramai antara kita yang silap tafsir tentang ini. Ini bukanya disebabkan kita kurang tidur...

Satu lagi fakta, dahaga bukanlah petanda yang baik untuk mengatakan kita kurang air kerana semakin berumur seseorang itu , sensitiviti pada dahaga semakin kurang.


Mari kita fikir fikirkan..jom minum air banyak banyak...

1 comment:

kay masingan said...

saya suka minum air..kalau ke tempat keja, sentiasa bawa air. Tq Zack dengan infonya. Baru saya tahu kenapa lepas makan dan kenyang rasa mengantuk..

Sekalung Penghargaan