Saturday, February 18, 2012

Perginya Tak Kembali - Khutbah Terakhir

Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap. Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan kutbah,

"Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara pada kalian, Al Qur'an dan sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-sama aku."

Thursday, February 16, 2012

Kenapa Lelaki Suka Bersendiri Bila Dilanda Masalah


Salam,

Pernahkah pasangan anda tiba-tiba mendiamkan diri dan tidak mahu bercakap dengan anda?

Apabila anda tanya adakah si dia sedang mempunyai masalah, si dia akan cepat mengatakan tidak dan terus mendiamkan diri. Dan yang membuatkan anda risau, si dia langsung tidak mahu angkat call atau membalas SMS anda.

Saya percaya ramai wanita di luar sana tidak faham kenapa lelaki bersikap sedemikian. Tiba-tiba si dia boleh berubah dan mendiamkan diri tidak mahu bercakap dengan anda. Pelik bukan?

Sunday, February 12, 2012

Pemutihan & Kesan Sampingan Terhadap Kontraktor Kecil Ladang

Gambar Hiasan
Salam,
Apa pun dasar, pelan, perancangan dan pelaksanaan projek serta penguatkuasaan undang-undang kerajaan adalah untuk kebaikan negara dan rakyat kerana memberi keselesaan dan jasa kepada rakyat pemberi mandate, adalah menjadi kewajipan kepada sesebuah kerajaan.
Dalam tujuan dan matlamat baik kerajaan demi kepentingan negara dan rakyat itu pula, adakalanya kerajaan terlupa tentang kesan sampingan ekoran dari dasar, pelan, perancangan dan pelaksanaan projek serta penguatkuasaan undang-undang ke arah penambah-baikan negara dan rakyat.

Monday, February 6, 2012

Muar Diistihar Sebagai Bandar Diraja

Salam diraja,


Mee Bandung Muar, makanan yang sangat terkenal diseluruh Malaya

Ni dia, tempat kelahiran ku telah diiktiraf sebagai Bandar Diraja oleh Sultan Johor sempena menyambut hari kelahiran Nabi Muhammad s.a.w.

Bandar Muar juga dikenali Bandar Maharani.

Saturday, February 4, 2012

Renungan Untuk Sesama Insan

Salam renung merenung...

Sesungguhnya, rasa sedih, pilu, hiba, putus asa, kecewa, marah, dendam dan apa apa yang sewaktu denganya akan selalu menganggu, menggugat, mengheret kita dengan kenangan masa lalu. Jika ini berlaku, dengan sendirinya akan membuat kita khuatir, ragu ragu, tak pasti, tak percaya, tak yakin dengan segala kemungkinan dimasa depan. Ini akan mensia siakan kesempatan yang ada pada hari ini.

Sesungguhnya perasan yang buruk itu tidak akan mengembalikan sesuatu yang hilang dari kita. Sedih itu adalah datangnya dari syaitan, iblis hantu jembalang yang menggoda kita supaya kita sentiasa berasa putus asa yang sangat menakutkan.

Perasaan buruk itu juga akan mengecutkan hati kita, akan memuramkan wajah kita, akan mehilangkan ingatan baik kita, membenakkan fikiran kita, serba serbi akan jadi tak kena...mulalah semangat waja kita padam.. hanyut dibuai rasa duka, rasa derita...fikiran duka lara akan  mengalir seluruh tubuh badan kita...

Jika berterusan, harapan akan menghilang...

Jangan biarkan harapan masa depan yang ceria menjauhi sayup meninggalkan kita...

Banyak Cara Mengusir Kesedihan

Salam ceria,
Istirehat bagi seorang muslim itu adalah kelalaian, waktu yang terluang adalah pembunuh dan pengangguran bathil.

Nampak macam berat ayat yang diutarakan. Jika dinilai dan diamati, ianya memang berat. Seberat bata yang didukung dibelakang bahu tentera, malah berat lagi maksud ayat itu.
Bayangkan, istirehat itu kelalaian, kealpaan. Dalam keadaan begini, bermacam macam perkara yang dapat dilamunkan, dapat dikhayalkan...

Syaitan sentiasa menunggu peluang untuk meresap kedalam fikiran kita. Biasanya jika bergaul dengan syaitan difikiran, makan akan terkeluarlah perkara perkara yang jahat, dendam, khianat, iri hati dan segala prasangka yang tak baik untuk jiwa, hati khasnya dan keadaan sekeliling amnya..

Ingat, sehari sahaja dibiarkan waktu kosong tanpa sebarang aktiviti yang berfaedah untuk kita, keluarga, agama, bangsa dan negara, nescaya kesedihan, kedukaan, kecemasan dan keraguan akan mudah menyelinap didalam tubuh kita. Dan apabila berlaku sedemikian, maka kita akan menjadi lapangan para syaitan...

Jangan biarkan syaitan menguasi kita....

Jadi, gunakanlan waktu terluang yang kita ada dengan sebaik baiknya. Pasti, waktu tak akan menunggu kita, detik terus berlalu, berlalu jauh meninggalkan sesiapa saja yang lalai, leka...jangan sia siakanya tanpa sebarang aktiviti yang berfaedah. Pepatah melayu ada megatakan "masa itu emas".

Penuhilah jadual kita, contohilah para usahawan yang berjaya, yang mana masa untuk beristirehat sangat kurang malah boleh dikatakan tiada sehingga sentiasa terkejar kejar masa....

Dengan cara memenuhi masa yang terluang dengan aktiviti yang baik, insyaallah kesedihan dapat kita usirkan...

Campakanlah kesedihan itu jauh dimuara sana. Barang yang lepas jangan dikenang, kesedihan jangan dijadikan gurindam.......jernihkan fikiran kita...

Friday, February 3, 2012

Berduka Jangan Kerana Ditangguhkan Rezeki

Salam rezeki...
Orang yang tak sabar menunggu datangnya rezeki dan selalu gelisah kerana semua kesenanganya tidak kunjung tiba adalah seumpama makmum yang mendahului imam dalam solat berjemaah. padahal dia tahu bahawa dirinya tidak boleh memberi salam sebelum imam melakukanya terlebih dahulu.

Kita hendaklah sentiasa ingat, permasalahan dan rezeki itu sudah ditentukan dan ditetapkan sebelum adanya penciptaan kita.

Apa yang perlu kita lakukan, adalah usaha tanpa mengenal jemu seolah olah kita hidup untuk 100 tahun lagi. Kita mesti tanamkan rasa semangat, sentiasa ceria walaupun ditimpa musibah.

Pepatah melayu ada mengatakan " yang pipih tak datang melayang, yang bulat tak datang bergolek". Jadi teruskan usaha...usaha...usaha tangga kejayaan, usaha sehingga berjaya...

Buangkan jauh jauh perasaan resah gelisah itu, jika boleh buang ke lautan Atlantic, buanglah, biarkan dia pergi hanyut jauh disana...

Apa pun yang terjadi, redhalah keatasnya.

Moga sama sama dapat manfaat...

Thursday, February 2, 2012

Siapa Nak RM10,000.00. Cepat Call 1800-888-2824

Salam...
Siapa nak RM10,000.00. Tawaran khas kepada yang berkeinginan dan berkesungguhan...cepat sebelum terlewat...

Ini bukan omongan kosong, bukan mimpi disiang hari dan bukan juga angan angan mat jenin...
Lekas, laporkan petualang yang membuat durjana kepada keharmonian masyarakat...

Niat dihati, ingin menempelkan gambar kepala babi...tetapi..nak muntah pulak bila tengok gambarnya...tu  yang tempelkan yang ada cover sikit...

Ni dia petikan dari Malaysiakini..:
Kerajaan Selangor menawarkan hadiah wang tunai RM10,000 kepada sesiapa yang dapat memberi maklumat sahih berhubung pihak terlibat dalam insiden meletakkan kepala babi di depan pintu pagar sebuah masjid di Rawang awal semalam.  

NONEMengumumkan demikian selepas mesyuarat Exco negeri di Shah Alam hari ini, Pengerusi Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi dan Inovasi Rodziah Ismail berkata orang ramai boleh menyalurkan maklumat menerusi pusat khidmat pelanggan di nombor 1800-888-2824.

Beliau bercakap kepada pemberita sebagai mengulas mengenai perkembangan siasatan berhubung insiden tersebut yang disifatkan oleh DAP sebagai tindakan pengecut dan provokasi yang bertujuan mengapi-apikan sentimen perkauman dan agama di ambang pilihan raya umum.


Teruskan bacaan disini 

There was an error in this gadget

Sekalung Penghargaan