Saturday, February 4, 2012

Renungan Untuk Sesama Insan

Salam renung merenung...

Sesungguhnya, rasa sedih, pilu, hiba, putus asa, kecewa, marah, dendam dan apa apa yang sewaktu denganya akan selalu menganggu, menggugat, mengheret kita dengan kenangan masa lalu. Jika ini berlaku, dengan sendirinya akan membuat kita khuatir, ragu ragu, tak pasti, tak percaya, tak yakin dengan segala kemungkinan dimasa depan. Ini akan mensia siakan kesempatan yang ada pada hari ini.

Sesungguhnya perasan yang buruk itu tidak akan mengembalikan sesuatu yang hilang dari kita. Sedih itu adalah datangnya dari syaitan, iblis hantu jembalang yang menggoda kita supaya kita sentiasa berasa putus asa yang sangat menakutkan.

Perasaan buruk itu juga akan mengecutkan hati kita, akan memuramkan wajah kita, akan mehilangkan ingatan baik kita, membenakkan fikiran kita, serba serbi akan jadi tak kena...mulalah semangat waja kita padam.. hanyut dibuai rasa duka, rasa derita...fikiran duka lara akan  mengalir seluruh tubuh badan kita...

Jika berterusan, harapan akan menghilang...

Jangan biarkan harapan masa depan yang ceria menjauhi sayup meninggalkan kita...

1 comment:

Koding said...

“Barang siapa yang berselawat ke atasku dengan sekali selawat, nescaya Allah akan berselawat ke atasnya sepuluh kali.” (Hadis riwayat Muslim) 

SALAM MAULIDUR-RASUL

There was an error in this gadget

Sekalung Penghargaan