Wednesday, June 6, 2012

Fatwa Merokok Haram perlu Diwartakan


Perbualan anak kecil ku yang berusia 5 tahun dengan emaknya...

Azfar - "Mak, hisap rokok tu haram ya?"
Mak dia - "Ya , haram. Jadi adik tak boleh merokok tau."

Azfar - "Anjing ? Haram?
Mak dia - "haram jugak"

Aku - terdiam tak terkata...sambil mengerling pada isteriku...aku memang betul betul terkedu dengan ayatnya...slow aje aku menghembuskan asap rokok dan dengan rasa bersalah, laju aje aku memadamkan rokok yang baru aku nyalakan....



Merokok Dari Pandangan Islam


Keputusan:

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan.
Keputusan (English):

Smoking From The Perspective Of Islam

Decision:

The 37th Muzakarah (Conference) of the Fatwa Committee National Council of Islamic Religious Affairs Malaysia held on 23rd March 1995 has discussed on smoking from the perspective of Islam. The Committee has decided that smoking is prohibited in Islam because it is harmful.

Keterangan / Hujan boleh terus baca disini.

No comments:

Sekalung Penghargaan